Övningar och material för barn- och ungdomsledare

Minicase om kränkningar: 13-15 år

Deltagarna får diskutera korta beskrivningar av olika problem och ta ställning till hur de skulle göra i situationen.

30 min

För barn och unga

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Mål med övningen

  • Diskutera olika tänkbara scenarier för att synliggöra händelser i deltagarnas vardag
  • Förbereda barn och unga på att hantera situationer där kränkningar förekommer
  • Öka delaktigheten och förmågan att uttrycka sin åsikt

Material och förberedelser

  • Bestäm om alla grupper ska arbeta med samma case eller om grupperna ska få olika case
  • Skriv ut aktuellt case till varje deltagare att läsa igenom

Uppgift

Gör så här:

  1. Dela in deltagarna i grupper om 2–3 deltagare i varje grupp.
  2. Låt deltagarna enskilt läsa igenom caset och skriva ner egna förslag på vad de skulle göra i situationen.
  3. Låt deltagarna sedan gruppvis diskutera förslag på hur de skulle agera om de befann sig i situationen. Diskutera även vilka ageranden de inte tycker är bra och varför.
  4. Låt grupperna presentera sina tankar och förslag för hela gruppen och diskutera olika sätt att agera i situationen.

Tips!

Om du vill kan du skriva egna case som du tror är mer aktuella för dina deltagare. Du kan också låta grupperna skriva egna case och sedan byta mellan varandra för att diskutera handlingsalternativ till varandras case.

Case 1

Jamal och Cecilia går på samma kulturskola som du. När du kommer till kulturskolan på onsdag eftermiddag sitter de utanför musiksalen och pratar tyst om Andreas som ännu inte har kommit. När du kommer närmare hör du att de säger att Andreas är en tönt och att de önskade att han slutade på kulturskolan. Vad gör du?

Case 2

Du är på fest och sitter i soffan med några kompisar. Plötsligt springer Fatima från din parallellklass genom hallen och ut från festen. Du hör lite skratt från köket och Anna kommer in till vardagsrummet och berättar med ett leende att de tog en rolig bild på Fatima och lade ut på sociala medier. Vad gör du?

Case 3

Mattias och Ella går i samma kyrka som du fast du känner ingen av dem särskilt väl. En söndagsmorgon ser du Mattias och Ella stå och skrika på varandra utanför kyrkan. Till slut knuffar Ella in Mattias i väggen och går med snabba steg därifrån. Du ser ingen vuxen i närheten som har uppmärksammat bråket. Vad gör du?

Case 4

Hjalmar och Melissa går i samma klass, men de umgås inte och känner inte varandra särskilt bra. Under de senaste veckorna har Hjalmar lagt märke till att Melissa allt oftare är ensam. Hon går själv till matsalen någon minut efter alla andra och hon brukar ofta sitta själv på en soffa utanför klassrummet. Vad tycker du att Hjalmar borde göra?

Case 5

Ali tycker att det är obehagligt att gå ensam till fritidsgården eftersom det ofta är andra ungdomar där som är högljudda och bråkar. Ibland ger de också någon kommentar till Ali när han kommer till fritidsgården. Vad tycker du att Ali borde göra?

Skriv ut casen

Tips inför att göra övningar med barn och unga

Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din grupp och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.

Läs tipsen

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *