Ofrivillig ensamhet

illustration av ett barn som sitter ensam i en skolmatsal.

Ensamma elever mer utsatta för mobbning

Att ha vänner och sociala sammanhang är ett grundläggande mänskligt behov. Elever som känner sig ensamma är mycket högre grad också utsatta för mobbning, kränkningar och otrygghet än de som inte känner sig ensamma. Ensamheten kan i många fall också leda till sämre skolresultat och negativa konsekvenser för hälsan.

I åk F-3 svarar 25% att de brukar vara oroliga för att bli ensamma på rasten. Åk 3-6 svarar 28% att de känner sig ensamma i skolan. I Åk 6-9 svarar 17% att de känner sig ensamma i skolan.

Siffror från Friendsrapporten 2019

Friends barn- och ungdomsråd om ensamhet och utanförskap

porträtt av Isabelle Graveleij som är medlem i friends barn- och ungdomsråd

”Om jag någonsin fick vara med blev jag alltid vald sist”

– Efter min erfarenhet av ofrivillig ensamhet har det fått mig att tänka till på hur man ska behandla andra människor, berättar Isabelle, medlem i Friends Barn- och ungdomsråd.

Läs Isabelles berättelse

Ibland känns det som jag är ett spöke i och utanför skolan. Jag säger till fröknarna men det känns som att de inte bryr sig om precis mig när jag känner mig ensam, eller om någon har sagt eller gjort något.

Elev åk 3-6