Övningar och material för skolan

Tala/lyssna: gymnasiet

I den här övningen får eleverna inta olika roller, och därigenom prova på att gestalta både osynliggörande och synliggörande.

15 min

Gymnasiet

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Syfte

  • Träna på tekniker för att främja god stämning
  • Synliggöra strategier för att stärka och lyfta andra
  • Visa på konsekvenser av osynliggörande och uteslutande

Gör så här

  1. Dela in gruppen två och två. En elev i paret får börja prata om exempelvis sommarlovet, sin favoritmat, en bra bok, vad hen gjorde i helgen (eller ett annat ämne du väljer) i en minut. Den andra eleven får i uppgift att visa ointresse under tiden som klasskompisen pratar.
  2. Byt sedan roller. Den som har visat ointresse ska nu prata i en minut om samma ämne. Den som började prata ska nu visa ointresse.
  3. Dela in tavlan (whiteboard eller smartboard) i fyra rutor. Fråga eleverna hur de upplevde övningen och anteckna vad de säger i rätt ruta.
    Ruta 1: Hur kändes det att prata med någon som visade ointresse? Vad hände med er och med berättelsen?
    Ruta 2: Vad gjorde ni för att visa ointresse?
  4. Gör om samma sak och prata om samma ämne, men denna gång ska eleven som inte berättar visa intresse under en minut. De ska inte överdriva sitt intresse så att det blir jobbigt för den som berättar, utan försöka att genuint visa att de är intresserade.
  5. Fråga eleverna hur de upplevde övningen nu och anteckna vad de säger i rätt ruta.
    Ruta 3: Hur kändes det att prata med någon som visade intresse? Vad hände med er och med berättelsen?
    Ruta 4: Vad gjorde ni för att visa intresse?
  6. Sammanfatta det ni har skrivit upp. Det som står i ruta 2 är exempel på psykiska och relationella kränkningar. Konsekvensen kan bli att någon känner sig osäker, att ett samtal känns hopplöst eller att någon känner sig värdelös. Detta kan vara tekniker för att behålla sin egen status på bekostnad av någon annan. I ruta 4 finns tekniker för att lyfta andra människor och för att skapa bra stämning.

Diskussion

  • Känner ni igen er?
  • Kan ni komma på några situationer då ni känner er osynliggjorda eller sedda? I skolan? På fritiden?
  • Vad kan ni göra för att motverka att andra personer känner sig osynliggjorda?
  • Hur kan ni, genom ert bemötande, visa att alla är lika mycket värda?

Tips!

Gå gärna igenom några härskartekniker med eleverna och koppla dem till övningen.

Tips inför att göra övningar med elever

Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.

Läs tipsen

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vad tycker andra?

  • Jag tyckte man upplevde det dåligt att inte bli lyssnad på så man förstår hur andra känner när de är ointresserade, o sen vad kul det var att ha någon som lyssnar på en och är intresserad av vad man säger

  • Det var inte så kul att bli osynlig gjord, det kändes som å få en spark i magen nästan så att man bara vill göra något annat. jämfört med när man pratade och man skulle lyssna då kändes konversationen mer genuin och som att man nästan ville fortsätta snacka

  • Det var bra man fick se hur det känns i olika perspektiv

  • Bra, man förstår på ett djupare sätt att visa intresse för ett samtal är viktigt för alla i gruppen. Både för den som talar och den som lyssnar

  • Effektiv övning, upplyser om hur ens kroppsspråk bidrar till konversationer och hur man lyfter fram varandra via ett aktivt lyssnande

  • De var bra och lärorikt