Övningar och material för skolan
Pest eller kolera: åk 4-6
I denna samarbetsövning får eleverna träna på att ta ställning till olika val. De får också träna på att komma överens och diskutera sig fram till en gemensam åsikt utifrån de val de får.
30 min
Åk 4-6
Hitta på sidan
Instruktioner
Syfte
- Träna samarbete och kommunikation.
- Träna på att komma överens och praktisera demokrati i vardagen.
Gör så här
- Inled med att förklara att ni ska göra en övning där två väggar i rummet representerar var sitt alternativ. Övningen går ut på att du ber eleverna att ta ställning till vad de föredrar av två olika saker. När eleverna har valt så ställer de sig på den sida som representerar det alternativet. Vad skulle du välja om du resten av ditt liv var tvungen att:
– Dricka Cola eller dricka Fanta
– Bo på Hawaii eller bo i Sverige
– Äta hamburgare eller äta pizza
– Ha gummistövlar eller ha sandaler - Nu kan du dela upp eleverna två och två. Eleverna ska fortfarande ta ställning, men varje par måste först komma överens. Efter varje fråga kan du fråga olika par hur de resonerade för att komma överens, och om de hade några meningsskiljaktigheter – och i så fall hur de löste dem.
- Fortsätt med nya alternativ. Om ni resten av er skoltid var tvungna att:
– Leva utan dator eller leva utan mobil
– Städa korridoren eller städa matsalen
Göra mer läxor eller ha längre skoldagar - Nu kan du dela in i större grupper, så att eleverna tillsammans, fyra och fyra, tar ställning till nedanstående val. Diskutera gärna, efter varje fråga, hur de gjorde för att komma överens. Gruppen behöver fortfarande vara överens. Vad skulle ni välja mellan:
– Längre sommarlov eller längre jullov
– Att alla trivs eller att vi fyra trivs jättebra
– Kepsförbud eller jackförbud
– Klassfest varje fredag eller sovmorgon varje dag - Samarbete behöver inte bara handla om att hjälpas åt. Ibland behöver vi komma överens innan vi kan samarbeta i en grupp. Det finns många olika sätt att komma överens, till exempel:
– Alla röstar och det alternativ som får flest röster genomförs
– Alla i gruppen turas om att bestämma
– Vi kommer överens om ett nytt alternativ som alla kan tänka sig, det vill säga en ”kompromiss”
– Kan ni komma på fler sätt att komma överens?
Tips!
Ta gärna fram egna alternativ som du tror passar din elevgrupp, eller låt eleverna komma på nya alternativ de vill ta ställning till.
Tips inför att göra övningar med elever
Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.
Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.