Övningar och material för barn- och ungdomsledare
Minicase om kränkningar: 16-19 år
Deltagarna får diskutera korta beskrivningar av olika problem och ta ställning till hur de skulle göra i situationen.
30 min
För barn och unga
Hitta på sidan
Instruktioner
Mål med övningen
- Diskutera olika tänkbara scenarier för att synliggöra händelser i deltagarnas vardag
- Förbereda barn och unga på att hantera situationer där kränkningar förekommer
- Öka delaktigheten och förmågan att uttrycka sin åsikt
Material och förberedelser
- Bestäm om alla grupper ska arbeta med samma case eller om grupperna ska få olika case
- Skriv ut aktuellt case till varje deltagare att läsa igenom
Uppgift
Gör så här:
- Dela in deltagarna i grupper om 2–3 deltagare i varje grupp.
- Låt deltagarna enskilt läsa igenom caset och skriva ner egna förslag på vad de skulle göra i situationen.
- Låt deltagarna sedan gruppvis diskutera förslag på hur de skulle agera om de befann sig i situationen. Diskutera även vilka ageranden de inte tycker är bra och varför.
- Låt grupperna presentera sina tankar och förslag för hela gruppen och diskutera olika sätt att agera i situationen.
Tips!
Om du vill kan du skriva egna case som du tror är mer aktuella för dina deltagare. Du kan också låta grupperna skriva egna case och sedan byta mellan varandra för att diskutera handlingsalternativ till varandras case.
Case 1
Adrian och Cecilia går i din klass. När du kommer till skolan på morgonen sitter de utanför klassrummet och pratar tyst om Heba som ännu inte har kommit. När du kommer närmre hör du att de säger att Heba är en idiot och att de hoppas att hon är hemma idag också. Vad gör du?
Case 2
Du är på fest och sitter i soffan med några kompisar. Plötsligt springer Fatima, från din parallellklass, genom hallen och ut från festen. Du hör skratt från köket och Anna kommer in till vardagsrummet. Hon visar upp ett nytaget foto på Fatima som nu ligger ute på sociala medier. Vad gör du?
Case 3
Du är lärare i en klass på gymnasiet. Idag ska eleverna ha individuella redovisningar inför klassen. När Elias börjar sin redovisning är det en elev som börjar skriva på mobilen under bänken. Du kan inte se om Elias som redovisar märker det. Vad gör du?
Case 4
Du är inne och läser en blogg som Josef i din teatergrupp har. I hans senaste inlägg står det att Kevin, som också är med i teatergruppen, gjorde bort sig fullständigt på en fest förra helgen. Eftersom du själv var på festen och pratade med Kevin, vet du att det som står i inlägget inte är sant. Vad gör du?
Skriv ut casen
Tips inför att göra övningar med barn och unga
Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din grupp och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.
Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.