Övningar och material för skolan

Fyra hörn-övning: gymnasiet

Övning där eleverna får ta ställning till hur de skulle agera i olika situationer.

15-30 min

Gymnasiet

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Syfte

  • Träna på att ta ställning till olika situationer eller frågor
  • Eleverna får uppleva att det finns olika sätt att se på saker
  • Skapa ett bra underlag för diskussion i aktuella ämnen

Material och förberedelser

Lappar med siffrorna 1–4. Sätt upp dem i hörnen i klassrummet, så att alla elever tydligt ser vilket hörn som representerar vilket svarsalternativ.

Gör så här

  1. Läs upp en situation med tre svarsalternativ (se situationer nedan). Visa var hörn 1, 2, 3 och 4 är, och förklara vilket hörn som representerar vilket svarsalternativ. Förklara att det fjärde hörnet är ett öppet hörn. Där kan de ställa sig om de inte håller med om något av de tre alternativen, utan har ett annat förslag som de tycker är bättre.
  2. Ge eleverna lite betänketid och be dem sedan att ställa sig i det hörn som de tycker stämmer bäst överens med hur de tycker. Uppmana eleverna att svara det de tror att de skulle göra, inte det de tror är det rätta svaret eller det som de tror att de vuxna vill att de ska svara.
  3. Fråga sedan några elever i varje hörn varför de har ställt sig där. Variera vilka du ställer följdfrågor till, så att alla kommer till tals.
  4. Fråga om någon eller några elever vill byta hörn när de har hört vad de andra har att säga. Låt dem som vill byta hörn göra det, och fråga dem sedan varför de har ändrat sig.
  5. Bryt situationen innan gruppen tröttnar och blir okoncentrerad och ställ en ny fråga.

Tips!

Om en elev står ensam i ett hörn kan du ställa dig med den eleven när du frågar eleverna varför de valt sina hörn, så att hen slipper stå ensam.

Situationer

Situation 1

Ali tycker det är obehagligt att gå i korridoren mot uppehållsrummet eftersom det ofta sitter elever där som är högljudda och bråkar. Ibland kommenterar de Alis utseende eller kläder när han passerar. Vad borde Ali göra?

  1. Ali borde vänta och se. Det går säkert över, och han kan ju försöka ta en annan väg under tiden.
  2. Ali borde prata med någon vuxen på skolan som han litar på, så att skolpersonalen kan försöka lösa situationen.
  3. Ali kan kolla med några kompisar om den kan gå tillsammans till uppehållsrummet, då känns det säkert mindre obehagligt. Om det händer något allvarligt i korridoren så kan de hjälpas åt.
  4. Öppet hörn.

Situation 2

Alice tycker inte om att gå på toaletten i skolan. Det brukar vara kiss på golvet och ibland fungerar inte låsen. Ibland håller sig Alice en hel dag i skolan och då får hon ont i magen. Vad borde Alice göra?

  1. Hon borde ta upp det med elevrådet.
  2. Hon borde prata med rektorn och kräva att skolan åtgärdar problemet.
  3. Hon borde prata om det med klassen så att de tillsammans kan hjälpas åt att göra toaletterna fräscha.
  4. Öppet hörn.

Situation 3

Josef känner sig ibland dum när hans lärare säger att han har fel. En gång fick han höra att han borde fatta bättre. Vad borde Josef göra?

  1. Han borde säga ifrån till sin lärare på lektionen.
  2. Han borde berätta för en annan vuxen på skolan som han litar på.
  3. Han borde ta med sig några kompisar så att de tillsammans kan prata med läraren.
  4. Öppet hörn.

Situation 4

Zenita tycker det är jobbigt att vara i omklädningsrummet. Hon tycker framför allt att det är obehagligt när hon byter om och ska gå in i duschen. Vad borde hon göra?

  1. Hon borde byta om på toaletten eller vänta tills de andra har bytt om färdigt.
  2. Hon borde sluta gå till gympan.
  3. Hon borde prata med en vuxen som hon litar på och be om hjälp.
  4. Öppet hörn.

Situation 5

Nora brukar nypa Leo i midjan i matkön. Leo tycker det är jobbigt och försöker oftast ställa sig i en annan kö än Nora. Men ibland följer Nora efter och fortsätter ändå. Vad borde Leo göra?

  1. Han borde vända sig om och säga ifrån till Nora.
  2. Han borde prata med de vuxna på skolan och be dem stå med i matkön.
  3. Han borde låtsas som ingenting.
  4. Öppet hörn.

Tips inför att göra övningar med elever

Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.

Läs tipsen

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *