Övningar och material för skolan
Fokus på diskrimineringsgrunden etnicitet
I den här övning får ni både reflektera individuellt och diskutera i kollegiet kring hur ni arbetar med diskrimineringsgrunden etnicitet på skolan.
För kollegor
Hitta på sidan
Information om upplägget
Materialet som du nu håller i din hand är framtaget av stiftelsen Friends i vårt arbete med att stötta skolor i deras systematiska trygghetsarbete.
Tanken är att detta material kan ligga som underlag för diskussioner i kollegiet under arbetslagsmöten eller arbetsplattsträffar. Allt är synkat med styrdokument för skolan och har som ändå mål att hjälpa er i ert fortsatta trygghetsarbete genom att skapa samsyn bland personalen.
I den här övning får ni både reflektera individuellt och diskutera i kollegiet kring hur ni arbetar med rasism på skolan. Ni får tillfälle att tillsammans undersöka, analysera och kritiskt granska er verksamhet. Det är viktigt att ni har ett utforskande tänk och det är helt okej att pröva sig fram för att hitta nya lösningar och åtgärder. För att skapa delaktighet i hela personalgruppen är det lämpligt att rektor eller arbetslagsledare har förankrat innehållet, hur arbetet ska organiseras, planeras och genomföras.
Syfte
- Identifiera hur ni arbetar med rasism i skolan idag och vad ni behöver utveckla för att skapa trygghet för alla elever på skolan.
Instruktioner
Ta del av innehållet om rasism på Friends Kunskapsbank.
Lyssna även på det här poddavsnittet om mikroaggressioner som är en del av Friends webbkurs Skolan och rasismen. Anteckna gärna dina reflektioner och frågor. Lyft detta sedan med dina kollegor:
- Vilka tankar väcktes hos dig?
- Vad kan du använda i din undervisning?
- Vad skulle du vilja utforska mer?
Diskutera med kollegor
Vad säger lagen och läroplanen?
Inget barn får diskrimineras eller trakasseras i skolan. Alla skolor måste enligt diskrimineringslagen arbeta med aktiva åtgärder för att motverka trakasserier och diskriminering. Arbetet med aktiva åtgärder innebär att skolan ska arbeta fortlöpande, under året, för att främja en trygg skolmiljö för alla elever. Läroplanen är tydlig med skolans grundläggande värden. Till exempel ska skolan se till att intolerans, förtryck och våld, till exempel rasism ska förebyggas och bemötas med kunskap och aktiva insatser.
Diskutera med kollegor
Utgå i diskussionen från era reflektioner och det ni antecknat när ni tagit del av materialet från Kunskapsbanken. Ha gärna materialet tillgängligt om ni tillsammans vill läsa någon del av texten eller lyssna på poddavsnittet igen. Om ni vill kan ni också använda diskussionsfrågorna nedan som stöd för samtalet. Vid diskussion av frågorna ska ni också klargöra vilka kunskaper och erfarenheter som ni grundar era svar på.
Diskutera följande frågor:
- Hur pratar ni om rasism i skolan? Vilka möjligheter och utmaningar upplever ni?
- Hur arbetar ni för att säkerställa att alla elever behandlas med lika värde och respekt utifrån etnisk tillhörighet?
- Hur arbetar ni med riktlinjer för att förebygga rasism bland elever och personal på skolan?
- Hur arbetar ni för att eleverna ska våga och vilja berätta för personal om det förekommer rasistiska uttryck på skolan?
- Upplever ni att det förekommer mikroaggressioner på er skola? Vilka är mest vanliga?
- Hur brukar ni bemöta dessa? Fick ni nya tankar om hur ni kan bemöta dem? Dela gärna med er av olika strategier som ni kan använda er för att bemöta microaggressioner eller andra former av kränkande kommentarer kopplat till hudfärg eller etnisk tillhörighet.
- Sammanfatta vad ni har diskuterat och kom fram till 3-5 områden som ni vill arbeta vidare med.
- Skriv ner vad ni har kommit fram till och lämna detta till skolledningen eller arbetslagsledare.
Tips!
För att alla ska ges möjlighet att reflektera utifrån sin roll och kontext på skolan, behöver ni kanske dela in er i par eller mindre grupper, beroende på hur många ni är. Avsätt tid för allas samtalsutrymme och tid för sammanfattande och avslutande samtal i stor grupp. Anteckna de behov som ni identifierat och de strategier som ni föreslagit. Ni kan dela underlaget med skolledningen för att skolan ska kunna inkludera det i sin plan mot kränkande behandling och/eller en kompetensutvecklingsplan.
Övningar att genomföra med eleverna
Här finns förslag på övningar att göra tillsammans med eleverna. På så sätt gör ni även eleverna delaktiga i arbetet kring rasism på skolan.
Läs gärna våra tips inför att göra övningar med eleverna.
Övning där eleverna ska diskutera hur de kan få en så trygg klass som möjligt.
Eleverna får ett case om rasism att läsa i helklass eller i grupper. Efter caset följer ett antal frågor att diskutera tillsammans.
Eleverna får ett case om rasism att läsa i helklass eller i grupper. Efter caset följer ett antal frågor att diskutera tillsammans.
Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.