Forsknings- och utvecklingsprojekt för barnens bästa

Friends jobbar tvärvetenskapligt, med en kombination av forskning och beprövad erfarenhet.

Sedan 2012 har vi tillsammans med svenska universitet bedrivit forsknings- och utvecklingsprojekt med koppling till mobbning och diskriminering. Projekten ger oss ny kunskap och viktiga insikter som i sin tur bidrar till Friends kontinuerliga metodutveckling och kunskapsspridning.

Under 2018 startade vi även vårt första internationella forskningsprojekt tillsammans med Dublin City University.

Ta del av alla våra forsknings och utvecklingsprojekt nedan.

Illustration av logotypen för Friends och Hjärnfondens projekt Hej Hyper

Hej Hyper

Två till tre elever i varje svensk skolklass har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, en NPF-diagnos, som exempelvis ADHD, ASD/Asperger, Tourette och/eller språkstörning. Därför lanserar vi projektet HEJ HYPER. Syftet är att skapa ett kunskapslyft kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, minska stigmatisering och skapa en bättre skolmiljö för barn med NPF.

Med musik och teater som inspiration och metod vill vi på ett lustfyllt sätt bidra till ökad förståelse och bättre villkor för barn med NPF. I januari 2019 har en hypermusikal premiär som kommer att turnera på skolor runt om i Sverige. Projektet vänder sig till barn i årskurserna F–3, och förutom den kostnadsfria musikalen erbjuds skolorna en efterföljande mini-workshop och lärarhandledningsmaterial. För eleverna bygger vi en karaoke-app att använda såväl i skolan som hemma, och en verktygslåda för skolpersonal och föräldrar kommer att finnas på projektets webbplats.

För frågor om musikalen kontakta:
Erika Blix, projektkoordinator Friends, erika.blix@friends.se, 070-725 54 16.

Se musikvideorna från Hej Hyper

Läs mer på hejhyper.se

Bakom Hej Hyper står Friends och Hjärnfonden. Projektet finansieras av PostkodLotteriet.

Hjärnfondens logotyp
Logotyp för postkodlotteriet

Hej kommunen – hela kommunen och hela skolan för en trygg skola

  • Örebro universitet, Institutionen för psykologi, juridik och socialt arbete
  • Ansvariga forskare är Björn Johansson & Erik Flygare
  • 2017-2020

Många skolor i Sverige arbetar hårt för att förebygga och minska mobbningen. Trots det är antalet barn som utsätts oförändrat omkring 60 000, varje år.

I samarbete med Örebro universitet har Friends initierat projektet Hej kommunen, som syftar till att utveckla och utvärdera ett systematiskt tillvägagångssätt för att förebygga kränkningar, trakasserier, diskriminering och mobbning utifrån bästa tillgängliga forskning och erfarenhet. I projektet ingår två svenska kommuner i mellersta respektive södra Sverige och arbetet sträcker sig över tre år.

Projektet bygger på en kombination av skolspecifika och kommunövergripande insatser, från förskola till gymnasium.

Skolans unika förutsättningar och komplexitet pekar tydligt mot att skolornas behov varierar, därför utgår arbetet från varje skolas systematiska kvalitetsarbete, specifika utmaningar och förutsättningar. Det är också avgörande att projektet analyserar sammanhanget samt utreder och analyserar specifika problem i varje skola.

Hej kommunen är en del av Friends ordinarie utvecklingsarbete där Friends kommer att anpassa insatser och ta fram visst nytt innehåll och nya former av utbildningsinsatser utifrån de behov vi identifierar tillsammans med kommunerna och respektive skola. Exakt vilka insatser Friends kommer att bidra med kommer att variera beroende på varje enskilds skolas behov. Friends och Örebro universitet ska tillsammans också utveckla utvärderings- och analysmetoder som både analyserar skolan och utvärderar effekten för varje specifik insats; vilka förebyggande insatser har effekt på vilka typer av problem, för vilken typ av skola och under vilka förutsättningar?

Projektet har möjliggjorts med stöd från Hugo Stenbecks stiftelse och Svenska Postkodlotteriet.

logotyp för Frinds projekt hej sverige

Hej Sverige

Projektet Hej Sverige förmedlar ensamkommande flyktingbarns berättelser genom film, teater, seriealbum och lärarhandledning. Syftet är att motverka negativa fördomar i skolan genom att ge svenska elever och lärare större kunskap om varför barn flyr utan sin familj och hur skolan kan bidra till ett välkomnande klimat.

De senaste åren har många barn flytt till Sverige. Många kommer ensamma, utan sin familj. Alla dessa barn har drömmar om en bättre framtid. Samtidigt visar forskning att barn födda utanför Sverige löper mångdubbelt större risk att utsättas för mobbning och en undersökning som Lärarnas Riksförbund genomfört visar att lärare efterlyser stöd för att kunna ta emot barnen på bästa sätt.

Utbildningsmaterial

Friends och FN:s flyktingorgan UNHCR har tillsammans tagit fram material för att barn som flytt till Sverige ska få en bra start. Ett exempel på resultat i de skolor som använt materialet är en halvering av antalet elever som är negativa till att ett barn som flytt till Sverige ska börja i deras klass.

Projektets första omgång avslutades 2015, då mötte teaterföreställningen och föreläsningen Personnummer XXXX, skriven och regisserad av Shebly Niavarani, ca 15 000 elever i högstadiet i hela Sverige. Seriealbumet distribuerades till 75 000 elever i årskurs 8.

Tack vare nya medel finns idag seriealbum, lärarhandledning och film åter tillgängliga att beställa. Materialet är anpassat för undervisning i högstadieskolor och går att ladda ner.

Läs mer om projektet på hejsverige.nu

Elevers upplevelser av mobbning och kränkningar kopplade till sociala identitetskategorier

  • Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande
  • Ansvarig forskare är Camilla Forsberg
  • Start 2016

Syftet med detta projekt är att undersöka elevers egna upplevelser och beskrivningar av trakasserier, diskriminering och andra kränkningar som är kopplade till strukturella eller lokala maktrelationer och normer.

Friends samarbetspartner Linköpings univeritets logotypGenom att analysera mer än 100 000 svar i Friends elevenkäter kommer studien undersöka på vilket sätt som kränkningar kopplade till sociala identitetskategorier tar sig uttryck i elevernas beskrivningar. Genom studien hoppas vi kunna få syn på hur barn själva upplever och beskriver kränkningar kopplade till olika normer; t.ex. sexism, rasism, homofobi, livsstil, klass eller intressen, för att på så sätt få barns perspektiv på maktstrukturers uttryck i skolan. Projektet ger oss också mer kunskap om relationen mellan makt och ojämlikhet och sociala identitetskategorier som ålder, klass, funktionalitet, etnicitet, kön och sexualitet m.m. i en skolkontext.

Jag är Aviola – teaterföreställning för Åk 3-6

Tusentals elever i åk 3-6 har redan sett Friends teaterföreställning Jag är Aviola, pjäsen som väcker tankar och ökar kunskapen om sexuella trakasserier, mobbning och kärlekslängtan.

Friends presenterar stolt samarbetet med skådespelaren och dramatikern Henrik Ståhl som skrivit pjäsen, och som själv var utsatt för mobbning under sin skoltid.

Tanken är att pjäsen ”Jag är Aviola” ska väcka frågor kring barnets egna upplevelser och öppna upp för samtal om empati och normer som vi kan förändra.

  • Teaterföreställning utförs av en skådespelare som kommer till er skola
  • Det ingår även ett ämnesintegrerat lärarhandledningsmaterial att arbeta med i klassrummet efter pjäsen. Materialet utgår från skolans värdegrundsuppdrag i Lgr 11. Övningarna är direkt kopplade till delar av det centrala innehållet och kunskapskraven i kursplanen inom samhällskunskap, svenska, bild, engelska och moderna språk för mellanstadiet. Eleverna får därigenom ingångar till kunskap, förståelse och eget skapande.

Pris:
4 200 kr per föreställning inklusive lärarhandledningsmaterial.

Alla priser är exkl. moms. Kostnad för resa och logi ingår i priset. Vid specialutbildningar begär offert. Pengarna går tillbaka till Friends verksamhet och det fortsatta arbetet för en värld där inget barn utsätts för mobbning.

Boka teater

svartvit bild på en tjej som sitter på huk mot en vägg

Mobbningens kostnader

17,5 miljarder kronor – så mycket kommer den mobbning som sker under ett år att kosta de kommande 30 åren!

När man pratar om mobbning är pengarna egentligen ointressanta, det högsta priset är mänskligt och betalas av de barn som utsätts. Men när våra politiker får de ekonomiska kostnaderna för mobbningen presenterade för sig ökar också pressen på dem att agera. Därför har Friends tagit hjälp av nationalekonomen Ingvar Nilsson och hans team, som gjort socioekonomiska kalkyler och räknat på vilka kostnader mobbning leder till för olika samhällsaktörer – skola, kommun, landsting och stat – på kort och på lång sikt.

Studiens viktigaste slutsatser:

  • Den mobbning som drabbar elever i Sverige under ett år kostar samhället cirka 17,5 miljarder kronor under de följande 30 åren. Översatt till en kommun med 50 000 invånare blir kostnaden runt 81 miljoner kronor.
  • Mobbningen under ett år på en skola med cirka 1 000 elever kostar samhället cirka 14 miljoner kronor under de följande 30 åren. Samma pengar hade räckt till 25 årslöner för kuratorer, lärare eller sjuksköterskor.
  • Det finns en övervältringseffekt som riskerar att hämma beslutsfattandet. Lite tillspetsat är det rektorn som får budgetera för den förebyggande insatsen, medan det är en socialchef eller landstingsmajoritet som räknar in vinsten fem eller tjugo år senare.

Läs rapporten Mobbningens kostnader

Nordiskt antimobbnings nätverk

Som ett led i att öka samarbete och samförstånd mellan olika aktörer i Norden har Friends initierat ett nätverk för organisationer som på olika sätt arbetar för att förebygga och stoppa mobbning.

Åtta organisationer och partnerskap från Sverige, Norge, Danmark, Island och Finland deltar i nätverket, vars syfte är att genom nätverksträffar generera och sprida kunskap, erfarenheter och forskning samt initiera samarbeten och lära av och med varandra.

Den första träffen hölls i Stockholm i februari 2018, den andra i Helsingfors i november 2018 och det tredje kommer att hållas i Norge under första delen av 2019.

Följande organisationer/initiativ är en del av nätverket:

  • Friends (Sverige)
  • Mannerheim League of Child Welfare (Finland)
  • Folkhälsan (Finland)
  • Maryfonden (Danmark)
  • Rädda barnen (Danmark)
  • Hem och skola (Island)
  • Erindi (Island)
  • Partnerskap mot mobbning (Norge)

en tjej och hennes ridlärare i stallet

Trygg på stallbacken

Svenska Ridsportförbundet och Friends arbetar båda för att barn och unga ska känna sig trygga på stallbacken och i andra miljöer där unga träffas. Under 2019 inleds ett omfattande samarbete för att ytterligare öka tryggheten inom ridsporten.

Hugo Stenbecks Stiftelse kommer att finansiera ett treårigt projekt där Svenska Ridsportförbundet och Friends tillsammans ska arbeta för att skapa trygga miljöer och ge unga ledare utrymme att växa och stanna inom ridsporten.

Ridsporten är Sveriges näst största ungdomsidrott och av 154 000 medlemmar i förbundets föreningar är 65 procent under 26 år. Varje år utbildas 500 ungdomsledare inom ridsporten.

Idrotten är en viktig hälsofrämjande arena för barn och unga, där individer får möjlighet att växa och lära. Därför är det viktigt att dessa miljöer är trygga, och att de unga ledarna får verktyg för att kunna bidra till det.

Projektet inleds 2019 och ska arbeta aktivt för att skapa en trygg miljö med fokus på lika rättigheter och förebyggande insatser mot mobbning och trakasserier inom ridsporten. Friends kommer vara en del i att stärka unga ledare och att arbeta för ett utökat trygghetsarbete inom en av Sveriges största sporter.

SEXED

Sexuella trakasserier och sexuellt utnyttjande på nätet, och dess koppling till hållbarhetsmålen. FN:s hållbarhetsmål innehåller mål om att eliminera alla former av våld mot och utnyttjande av barn och unga (SDG 16.2). Risker och faror med att befinna sig i digitala och virtuella miljöer faller under detta mål och det här projektet kommer att undersöka prevalens och påverkan av sexuella trakasserier och sexuellt utnyttjande av ungdomar på nätet.

Även om tidigare forskning inom cyberbullying (och nättrakasserier) har lyft förebyggande faktorer (ex. vänskap, och starka sociala nätverk) så finns det väldigt lite tillgänglig kunskap om de faktiska riskfaktorerna av att utsättas för sexuella trakasserier och sexuellt utnyttjande. Dessa negativa upplevelser är omfattande och kan exempelvis va att en person ofrivilligt får bilder av sexuell karaktär skickat till sig, eller att personliga bilder sprids på nätet utan samtycke. Forskningen har heller inte tittat närmare på genus i dessa sammanhang, eller vilken effekt dessa upplevelser har på ens mentala hälsa. Därför kommer det här projektet genomföra en storskalig tvärsnittsstudie både i Sverige och Irland för att undersöka omfattningen av sexuella trakasserier och sexuellt utnyttjande av ungdomar på nätet, med speciellt fokus på genus och psykologiska effekter.

Data kommer att samlas in genom ett samarbete mellan Dublin City University och Friends. Med hjälp från FN:s specialiserade byrå för information- och kommunikationsteknologi (ITU) kommer resultaten kommer att lägga grund för nya policyer och rekommendationer. Projektets arbetsplan och forskningsmål ligger i linje med FN:s hållbarhetsmål för agenda 2030. Akademiker och NGO:s som arbetar för offer för sexuella trakasserier och sexuellt utnyttjande kommer att kunna använda sig av resultaten och rekommendationerna från projektet.

Den forskning som Friends tidigare har publicerade är en bra grund för en mer omfattande studie om sexuella trakasserier på nätet. Men det behövs mer forskning för att besluta hur grupptryck, vänskaper och sociala nätverk påverkar prevalensen för sexuella nättrakasserier. Forskning på sexuellt utnyttjande är än mindre uppenbar och därför ska detta projekt även öka medvetenheten om sexuella trakasserier och sexuellt utnyttjande som alltmer framträdande barnrättsskyddsfrågor. Idag finns det ingen satt procedur hos EU för att motarbete detta. Målet med detta projekt är att använda resultaten för att informera policyutveckling på en bred skala liksom åtgärder som används för att motarbeta mobbning och trakasserier lokalt. Fem specifika forskningsfrågor kommer att besvaras:

  1. Vad är prevalensen för sexuellt utnyttjande bland Irlands och Sveriges ungdomar?
  2. Vilka riskfaktorer (ex. genus, sexuell identitet, etnicitet) leder till involvering i sexuella trakasserier och sexuellt utnyttjande i Sverige och Irland.
  3. Vilken påverkan har sexuella trakasserier och sexuellt utnyttjande på nätet på ungdomars mentala hälsa, vänskap, utbildning och familjerelationer i Sverige och Irland?
  4. Vilken gällande lagstiftning finns för att hantera sexuella trakasserier och sexuellt utnyttjande internationellt och lokalt i Sverige och Irland?
  5. Vilka är de mest effektiva strategierna internationellt för att minska sexuella trakasserier, sexuellt utnyttjande och dess negativa effekter?

Det här projektet är ett samarbete mellan Dublin City University och Friends. Det finansieras av Irish Research Council samt det postdoktorala stipendieprogrammet CAROLINE.

Kamratsamspel i förskoleklass och på högstadiet

  • Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
  • Ansvarig forskare är Ann-Christin Cederborg
  • Projektperiod: 2013- 2019

Det här projektet syftar till att öka kunskapen om barn och ungas interaktiva samspel i skolan och i förskolan. Genom analyser av videomaterialet syftar forskningen till att förstå hur barn bygger allianser, inkluderar samt exkluderar varandra i jämnåriga umgängen ur ett barnperspektiv.

Projektet kommer att öka kunskapen om barns relationsarbete, hierarkier, in- och uteslutningsmekanismer samt bidra till att öka förståelsen av hur kränkande situationer uppstår i sociala sammanhang. Resultaten kommer sedan ligga till grund för att Friends kan skapa utbildningsprogram baserade på ”vardagsnära” perspektiv hos barn och unga i kränkande situationer.

Projektet kommer att presentera resultat från förskolan kring vilka inkluderings- och exkluderingsprocesser som används när små barn vill vara delaktiga i andra barns lek, samspel och delaktighet, och användandet av framgångsstrategier som hjälpsamhet, vänlighet, beröm och icke störande beteenden som inkluderingsmöjligheter. Ytterligare del av projektet fokuserar på hur identiteter och relationer skapas och återskapas i barninitierade aktiviteter, samt hur barn positionerar sig alternativt positioneras in i olika roller.

Resultat från högstadiet kommer beröra högstadieelevers upplevelser om det värsta som kan hända under skoldagen, jämförelser mellan yngre och äldre barns hantering av inkluderings- och exkluderingsstrategier, betydelsen av det sociala klimatet, elevperspektiv, betydelse av förlåtelse. En del från högstadieskolan kommer att kunna öka kunskapen om hur vuxna i skolan kan förstå elevernas skolvardag utifrån ett mångdimensionellt elevperspektiv. Detta kan förhoppningsvis öka förståelsen för när och var kränkande situationer i skolan uppkommer.

Inom ramen för projektet har Friends beviljats medel för att arbeta med tillämpning och spridning av forskningsresultat, mötesplatser mellan forskning och praktik samt utveckling av forskningsbaserade arbetssätt. Projektet har möjliggjorts med stöd från Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond.

bild på en bro i dublin med logotyp för wabf 2019

World Anti-Bullying Forum 2019

Den 4-6 juni 2019 arrangerar Friends, tillsammans med två internationella samarbetspartners, världskonferensen World Anti-Bullying Forum i Dublin, Irland. Konferensen, som arrangerades för första gången 2017 i Stockholm, är helt unik i sitt slag och kommer att gästas av framstående forskare och experter från hela världen.

Syftet med konferensen är att dela kunskaper om antimobbningsarbete och i förlängningen motverka det globala problemet med mobbning och diskriminering bland barn och unga. World Anti-Bullying Forum blev en succé när den arrangerades i Stockholm första gången, och lockade då 550 deltagare från 37 olika länder.

Till konferensen i Dublin har det kommit in mer än 300 abstracts från 47 olika länder.

– Vårt mål med forumet är att öka samverkan mellan olika vetenskapliga discipliner, samt att stärka övergången mellan forskning och praktik. Med detta vill vi bredda förståelsen om hur vi förhindrar mobbning och diskriminering bland barn och unga, säger Magnus Loftsson, chef för forskning och utveckling på Friends och huvudansvarig för World Anti-Bullying Forum.

World Anti-Bullying Forum är ett samarbete mellan Friends, National Anti Bullying Research and Resource Centre vid Dublin City University på Irland och International Bullying Prevention Association i USA. Några av de framstående presentatörer och forskare som kommer att närvara är Susan Swearer (US), Christina Salmivalli (FI), Dorte Marie Søndergaard (DK), Christian Berger (CH), Kevin Kumashiro (US), Alan Goodboy (US), René Veenstra (NL), Shoko Yoneyama (JP), Michael Kyobe (SA), Eva Romera (SP), Shelley Hymel (CA) and Peter Smith as Plenary Chair (UK).

Anmälan till forumet är öppet!

Registrera dig här

För mer information om World Anti-Bullying Forum 2019 besök www.wabf2019.com

Kränkningar, mobbning och elevers lärande

  • Örebro universitet, Institutionen för psykologi, juridik och socialt arbete
  • Ansvariga forskare är Björn Johansson, Erik Flygare & Karin Hellfeldt
  • 2016-2017

 Detta projekt syftade till att undersöka hur kränkningar och mobbning påverkar elevers akademiska prestationer. Tidigare forskning indikerar att utsatta elever presterar sämre när det gäller skolarbetet men även att elever som inte varit direkt involverade i mobbning kan drabbas negativt i sitt skolarbete, dvs. på skolor med hög grad av mobbning förefaller elever prestera sämre jämfört med elever på skolor med låg grad av mobbning.

Resultaten pekar på möjligheten att indirekt främja elevers akademiska prestationer genom att motverka kränkningar och mobbning. I detta projekt avsåg vi att med en longitudinell design baserad på individdata undersöka hur elevers akademiska prestationer påverkas av kränkningar och mobbning.

Studien belyser hur förekomsten av tre faktorer:

  1. Mobbning och kränkningar
  2. Avsaknad av vänner
  3. Ogiltig frånvaro påverkar elevernas prestationer i skolan

Den faktor, som av de tre, har allra största negativ inverkan på betygen är avsaknad av ett socialt umgänge på rasterna. Barn som uppger att de är ensamma har tre gånger högre risk att få icke godkänt samma år, jämfört med barn som har någon att vara med. Ensamma barn riskerar därmed möjligheten att studera vidare.

Även mobbning är en hög riskfaktor för att inte klara godkänt. Bland de barn som varit utsatta för mobbning någon gång under mätperioden ökar risken för att få icke godkänt i något av kärnämnena med 75 procent. Effekterna av mobbningen är dock olika för pojkar och flickor. Hos pojkarna är det förövarna, mobbarna, som löper högre risk att inte få godkänt. Hos flickor är det tvärtom utsattheten som skapar störst risker.

Det tredje området vi undersökt är ogiltig frånvaro, skolk. Även där syns tydliga effekter. Mer skolk ger högre risk för icke godkända betyg. Dock är inblandning i mobbning en större riskfaktor för flickor än frånvaro i skolan. För pojkar är ogiltig frånvaro i skolan däremot en större riskfaktor än någon form av inblandning i mobbning.

Läs forskningsrapporten

Läs forskningsrapporten på engelska

En programteoretisk analys och utvärdering av Friends utbildningsprogram

  • Örebro universitet, Institutionen för psykologi, juridik och socialt arbete
  • Ansvariga forskare är Björn Johansson och Erik Flygare.
  • 2015-2020

Projektet är ett femårigt samarbete mellan universitetet och Friends med fokus på mobbning och kränkningar i skolmiljö.

Projektet ska i ett första skede utvärdera och utveckla Friends arbetssätt för att sedan ta fram nya insatser för att stärka arbetet mot mobbning. De kommande åren ska Friends tillsammans med både forskare och studenter vid Örebro universitet jobba med att utvärdera befintliga insatser för att sedan utveckla nya metoder mot mobbning. I projektet kommer drygt trettio grundskolor runt om i landet att involveras. Samtliga skolor kommer vara sådana som antingen idag jobbar med Friends och genomgår Friendsprogrammet (Friends treåriga insatsprogram mot mobbning) eller som påbörjar ett arbete under de inledande åren. Arbetet på skolorna syftar till att fördjupa kunskapen om effektiva insatser för att skapa en trygg skola.

Detta projekt har delvis legat som grund för Friends projekt ”Hej Kommunen”.

innehållet i Alfons vänskapslåda som ingår i Friends förskolepaket.

Alfons vänskapslåda – ett sätt att involvera barnen i trygghetsarbetet

Alfons vänskapslåda ingår i Friends förskolepaket men kan även köpas separat. Lådan innehåller metodmaterial som på ett lekfullt och pedagogiskt sätt inkluderar barnen i ert trygghetsarbete. Syftet är att främja en trygg förskola för alla barn.

Materialet fokuserar på att stärka och utveckla barns empati, samt att få ta del av och bearbeta olika ämnen kopplade till vänskap. Intentionen är att ge barnen möjlighet att reflektera över fenomen som är viktiga för dem samt att ge uttryck för sina tankar. Allt material utgår från förskolans läroplan.

Alfons vänskapslåda passar alla åldrar på förskolan, samt skolans tidigare år, med viss anpassning från pedagogerna. Lådan är framtagen av Friends i samarbete med Bok-Makaren AB, som är rättighetsbolaget bakom Alfons Åberg.

Köp Alfons vänskapslåda

Forskningsnätverksträff

I samverkan med Stockholms universitet har Friends initierat ett forskningsnätverk. Nätverket består av forskare från flera svenska lärosäten, som forskar om mobbning, kränkningar och närliggande ämnen.  Syftet med nätverket är att stärka kunskapsspridning såväl inom forskarvärlden som mellan forskning och praktik.

Flera nätverksträffar har genomförts och fokus för dessa träffar har varit att diskutera och dela erfarenheter för att på ett bättre sätt tillämpa och sprida forskning. Exempelvis har dessa områden lyfts:

  • Olika definitioner av mobbning
  • Hur forskar vi om mobbning?
  • Samhälleliga konsekvenser av mobbning och möjligheter till övergripande arbete
  • Hur uppfattar barn och unga mobbningsbegreppet?
  • Tillämpning och spridning av forskning om mobbning

Aktion mot nätmobbning

  • Göteborgs universitet, Psykologiska institutionen
  • Ansvariga forskare är Ann Frisén och Sofia Berne.
  • 2015-2016

Detta projekt syftar till att utveckla och utvärdera insatser för att minska kränkande behandling på nätet och nätmobbning.

Projektet använder aktionsforskning som metod och en viktig del är att involvera hela skolan, där fokus ligger på att involvera elever i arbetet med att utveckla förebyggande metoder. Representanter från Psykologiska institutionen, tillsammans med personal från Friends, har arbeta nära både studenter och personal på pilotskolorna för att gemensamt utveckla olika metoder mot mobbning. Effekterna av dessa metoder kommer att utvärderas i förhållande till kontrollskolorna och utgöra grunden för framtida metodutveckling.

Som en del i detta så genomförde Friends tillsammans med fyra andra organisationer från Estland, Finland och Ungern ett internationellt metodutvecklingsprojekt under 2015-2016. Det övergripande målet med detta projekt var att öka ungas deltagande i det förebyggande arbetet mot trakasserier, kränkningar och mobbning och att förbättra kartläggningsmetoder för hur unga människor mår online och offline. Den internationella delen av projektet genomfördes med finansiellt stöd från EUs Daphne program.

Projektet genomfördes hos tre pilotskolor i Göteborgsområdet. Eleverna involverades genom workshop och utbildningar och styr utvecklingen av nya innovativa metoder för att aktivera andra elever, skolpersonal och vårdnadshavare i det förebyggande arbetet för att skapa en trygg skola.

Med rätt att vara – ett projekt om mångfald från Friends & Unga Klara

Projektet erbjöd mellan 2015-2017 skolor i hela Sverige innovativ barnteater med pedagogiskt material. Genom teaterföreställningarna möjliggjordes samtal, diskussioner och workshops om hur elever och lärare kan uppnå skolans demokratiuppdrag där allas lika värde genomsyrar verksamheten.

I tre steg kunde skola, lärare och elever, ta del av förberedande webbutbildning i normkritik, se teaterföreställning samt delta i efterföljande bildworkshop och arbeta med lärarhandledningen i klassrummet.

Unga Klara är en världsberömd forskande teater med barns och ungas villkor i fokus. Med utgångspunkt i den självklara inställningen att en ung publik har rätt till samma höga konstnärliga kvalitet som en vuxen, och att man bäst bejakar livet genom att tala sanning om dess komplexitet, har Unga Klara försökt undersöka vad teater kan vara. Unga Klara har gett sig på de svåra ämnena, men också den lustfyllda formen, försökt att kombinera det tunga med det lätta, forskat, ifrågasatt och prövat på publiken.

De jag egentligen är, var projektets första föreställning som riktade sig till årskurs 3-6 där elever och personal deltog på samma villkor. Föreställningen turnerade Sverige runt med 150 föreställningar från Ystad till Kiruna under hösten 2015. En kritikerrosad och interaktiv klassrumsföreställning kring identitet och om att vara fri i tanken. Föreställningen leker med tanken att vi inte bara har en kärna, utan många. De jag egentligen är handlar om alla dem vi också kan vara när vi är oss själva. Manus: Erik Uddenberg, regi: Gustav Deinoff.

Forever Alone var projektets andra teaterproduktion, som under 2016 och 2017 spelades upp för elever i årskurs F-3 i samarbete med Regionteatern Blekinge Kronoberg. Den färgsprakande föreställningen gestaltade på ett både allvarligt och humoristiskt sätt det svåra i att känna sig ensam. Rädslan för att stå utanför och den bekymrade förälderns förhållningssätt till ett barn som blivit hemmasittare. Manus: Elmira Arikan, regi: Farnaz Arbabi.

Läs mer på medrattattvara.se