Övningar och material för skolan

Trevlig teater: åk 4-6

I den här övningen får eleverna göra korta teaterpjäser som de spelar upp för varandra. Pjäserna ska handla om något positivt som kan ske i skolmiljön.

45-60 min

Åk 4-6

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Syfte

  • Aktivt uppleva och pröva situationer som kan generera ett tryggt klimat i skolan och klassen.

Gör så här:

  1. Prata med eleverna om vad teater är. Förklara att de i grupper, ska få göra små teaterpjäser som de sedan ska spela upp för varandra.
  2. Dela upp klassen i grupper om 4–6 personer. Scenen ska utspela sig i skolmiljö och vara en situation som är rolig, trevlig och förmedlar god stämning. Du kan låta eleverna bestämma själva eller ge förslag på scener, till exempel:
    • Någon blir uppmuntrad att prova en ny, spännande aktivitet på rasten.
    • Några elever anordnar en rolig aktivitet på en lektion.
    • Några elever välkomnar en ny elev i klassen, och försöker lära känna denne.
    • Någon får peppande och snälla kommentarer i en idrottssituation på skolgården.
    • Några pratar om vad de ska göra efter skolan och bjuder in andra elever.
  3. Varje grupp sätter upp var sin scen som ska vara ungefär en minut lång. Ge stöd och råd till eleverna i deras förberedelser. Hjälp gärna till med förslag på rollfördelning och repliker. Ge varje grupp en begränsad tid att besluta om vilken situation de ska spela upp och sedan öva in scenen.
  4. Låt varje grupp spela upp sin scen. Kom ihåg att applådera och ge positiv feedback till alla grupper som spelar. Ha en kort diskussion efter varje scen.
    • Hur kändes det att se pjäsen?
    • Skulle detta kunna hända på vår skola? Varför/varför inte?
    • Brukar det här hända i klassen? Varför/varför inte?
    • Kan det som hände i pjäsen bidra till:
      • en bra skola?
      • att alla kan vara sig själva?
      • en god stämning?
      • en trygg klass?

Tips!

Att spela teater med en hel klass tar ofta längre tid än en lektion eftersom alla grupper ska hinna spela upp sina scener. Om du har möjlighet så förlägg därför gärna arbetet på två lektioner, som inte bör ligga mer än en vecka ifrån varandra.

Tips inför att göra övningar med elever

Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.

Läs tipsen

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *