Övningar och material för skolan

Individuella skalfrågor om trygghet och trivsel: åk 7-9

I den här övningen får eleverna svara på frågor genom att skatta sig på en skala mellan 1-10. Frågorna handlar om trivsel och kränkningar i skolan och klassen.

30 min

Åk 7-9

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Syfte

  • Låta eleverna få fundera över sin egen position i klassen och på skolan.
  • Låta alla elever börja reflektera över vad de gör och varför.
  • Fundera över hur klassen fungerar.
  • Skapa ett mätvärde för uppföljning.

Material

Utskrifter av skalfrågorna till varje elev samt ett kuvert till varje elev.

Gör så här

  1. Förklara för eleverna att de kommer att få läsa olika frågor. De ska ta ställning till hur mycket eller lite de instämmer genom att placera sig på en skala mellan 1-10, där 1 är NEJ och 10 är JA. Ingen annan vet vad eleverna fyller i och de behöver inte heller motivera och förklara sitt ställningstagande. Berätta att de kommer att få svara på samma frågor igen efter en viss tid, exempelvis några månader eller ett år.
  2. Låt dem få gott om tid att fundera igenom de olika frågorna och placera sig på skalan.
  3. Eleverna får lägga papperet i ett kuvert som de själva skriver namn på och klistrar igen. Ingen annan elev eller vuxen kommer att kunna se vad de har svarat.
  4. Efter en tid – några månader, eller ett år – gör ni samma sak igen. Efter det får eleverna tillbaka sitt första kuvert för att själva kunna jämföra de nya och gamla svaren och se om de ändrat åsikt.

Tips

Ett alternativ är att låta eleverna anonymt svara på frågorna. Sedan samlar du in allas svar och sammanställer dem till en senare lektion. Då får du information om hur klassen mår och ni kan diskutera svaren utifrån vad klassen som grupp tycker. På så sätt undviker ni att någons tankar lämnas ut och ni kan ha lösningsfokuserade diskussioner.

Skalfrågor

  • Känner du dig lyssnad på i klassen?
  • Tror du att de flesta trivs i klassen?
  • Mår du oftast bra i skolan?
  • Tycker du att ni i klassen lyssnar på varandra?
  • Tror du att någon känner sig ensam i klassen?
  • Vet du vad du kan göra om du själv blir utsatt för en kränkning?
  • Vet du vad du kan göra om någon annan blir utsatt för en kränkning?

Skriv ut frågorna

Tips inför att göra övningar med elever

Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.

Läs tipsen

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *