Övningar och material för skolan

Case: Sexuella trakasserier

Här har vi samlat flera olika case på temat sexuella trakasserier, som ni kan använda som diskussionsunderlag i kollegiet.

30-45 min

För kollegor

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Case 1

Efter hälsosamtal på skolan har elevhälsan fått kännedom om att det finns en grupp tjejer på skolan som upplever att vissa platser är otrygga på grund av att några killar bland annat kommenterar hur de ser ut eller visslar när de går förbi. Det har gått så långt att tjejerna nu undviker dessa platser eller går en omväg för att slippa bli utsatta. En del av tjejerna uttrycker att de har börjat tänka på hur de går och rör sig för att killarna inte ska kommentera deras kroppar.

Diskutera

  • Vad gör ni för att förhindra detta, på kort och lång sikt?
  • Hur kan personalen skapa trygghet för eleverna?
  • Vilka frågor behöver personalen ställa till inblandade elever?
  • Hur kan ni följa upp händelsen framöver?
  • Vilka andra på skolan berättar ni detta för?
  • Hur kan liknande situationer motverkas framöver?

Case 2

Det går rykten på skolan om att en grupp killar i årskurs 8 utsätter tjejerna i sin klass för sexuella trakasserier. Killarna samlas i en ring och drar sedan in tjejerna i ringen. Väl i ringen tafsar de på tjejerna. Du har även hört rykten om att killarna drar in tjejerna på toaletten för att tafsa.

Diskutera

  • Vad gör ni för att förhindra detta, på kort och lång sikt?
  • Hur kan ni följa upp händelsen framöver?
  • Vilka andra på skolan berättar ni detta för?
  • Hur kan liknande situationer motverkas framöver?

Case 3

Likabehandlingsgruppen på skolan har fått kännedom om att elever skickar nakenbilder till varandra på Snapchat. Vissa elever är med på det, medan andra har sagt nej. Trots det får de bilder skickade till sig. En del elever upplever sig tvingade att skicka nakenbilder på sig själva för att få vara en del av gemenskapen.

Diskutera

  • Vad gör ni för att förhindra detta, på kort och lång sikt?
  • Hur kan ni följa upp händelsen framöver?
  • Vilka andra på skolan berättar ni detta för?
  • Hur kan liknande situationer motverkas framöver?

Case 4

Många elever på skolan använder dagligen kränkande ord som ”bög” och ”hora”. Dessa ord ropas i matsalen, kan sägas på skämt till en kompis, eller ropas ut om något går fel i klassrummet.

Diskutera

  • Vad gör ni för att förhindra detta, på kort och lång sikt?
  • Hur kan ni följa upp händelsen framöver?
  • Vilka andra på skolan berättar ni detta för?
  • Hur kan liknande situationer motverkas framöver?
  • Hur tror ni eleverna kommer reagera? Vilka strategier kommer ni kunna använda utifrån elevernas reaktioner?

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vad tycker andra?

  • Bra information