Övningar och material för skolan

Case om religion: åk 7-9

Eleverna får ett case om religion att läsa i helklass eller i grupper. Efter caset följer ett antal frågor att diskutera tillsammans.

45-60 min

Åk 7-9

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Mål med lektionen

  • Introducera eleverna i frågor som rör trakasserier och religion
  • Att grundlägga och förbereda för vidare inlärning, diskussioner och kunskaper om ämnet
  • Diskutera handlingsalternativ, och förväntningar på vuxna, när trakasserier sker

Material och förberedelser

Skriv ut caset till varje elev om du vill att eleverna ska läsa igenom caset på egen hand.

Kunskapshöjande

Gå igenom skillnaden mellan kränkningar och trakasserier så att alla elever har likvärdig förkunskap för att delta i diskussionen.

Läs om kränkningar och trakasserier

Uppgift

Gör så här:

  1. Välj själv hur du vill presentera caset för klassen. Du kan läsa det högt för hela klassen, de kan läsa enskilt, eller tillsammans i grupper.
  2. När ni har läst igenom caset, låt eleverna beskriva hur de upplevde caset. Diskutera därefter följdfrågorna nedan, antingen i helklass eller i mindre grupper. Arbetar ni i grupper, låt gärna eleverna anteckna sina tankar och presentera för varandra efteråt.
  3. Använd elevernas tankar som utgångspunkt för fördjupning i skolans plan mot kränkande behandling eller andra dokument kopplat till trygghetsarbetet.

Case om religion

Ni arbetar med de olika världsreligionerna på religionslektionen och får i uppgift att i grupper arbeta med varsin religion. Din grupp ska skriva om kristendomen. Viktor, som är medlem i Pingstkyrkan, är i samma grupp som du. Han är den ende i klassen som aktivt utövar en religion. En kille i en annan grupp ropar: ”Viktor, hur ska jag svara på fråga 3? Kommer jag till helvetet om jag hånglar innan äktenskapet?” En annan fortsätter: ”Ja just det, Viktor. Tror du verkligen att världen skapades på sex dagar? Är du dum, eller?!” Läraren tittar nervöst på Viktor. Sedan ber hon alla i klassen att arbeta på ordentligt med uppgiften.

Skriv ut caset

Diskussionsfrågor

  1. Vad tycker ni att läraren ska göra i den här situationen?
  2. Hur ska ni i klassen reagera?
  3. Är detta trakasserier?
    (Till dig som lärare: låt eleverna diskutera denna fråga, men var sedan noga med att tydliggöra att det här är en kommentar som kan uppfattas som trakasserier av den som blir utsatt. Som lärare bör du agera och visa att det här beteendet inte är okej.)
  4. Vad kan skolan göra för att förebygga en liknande situation?

Avslut

Sammanfatta dagens lektionsupplägg och berätta för eleverna hur detta kommer följas upp framöver.

Läroplanskoppling

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas. Intolerans, förtryck och våld, till exempel rasism, sexism och hedersrelaterat våld och förtryck, ska förebyggas och bemötas med kunskap och aktiva insatser.

Alla som arbetar i skolan ska aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper.

  • Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.
  • Kränkningar av de mänskliga rättigheterna i olika delar av världen och internationellt arbete för att främja mänskliga rättigheter.
  • Friheter, rättigheter och skyldigheter i demokratiska samhällen. Dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
  • Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.
  • Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
  • Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.
  • Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.
  • Centrala tankegångar inom kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism.
  • Likheter och skillnader i religiösa tolkningar och praktiker mellan och inom olika religioner. Huvudinriktningar inom kristendom och andra religioner.
  • Hur religioner framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka människors bilder av sig själva och andra.
  • Hur religioner framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka människors bilder av sig själva och andra.

Tips inför att göra övningar med elever

Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.

Läs tipsen

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *