Övningar och material för skolan
Case om att passa in: åk 4-6
I den här övningen får eleverna fundera över hur grupptryck kan påverka dem och vad de är beredda att göra för att passa in.
15-30 min
Åk 4-6
Hitta på sidan
Instruktioner
Mål med lektionen
- Reflektera över hur grupptryck kan påverka
- Fundera över om de är beredda på att förändras för andras skull
Material och förberedelser
Skriv ut påståendena till varje elev.
Gör så här:
- Dela ut listan nedan med alla påståenden till varje elev och läs sedan upp det korta caset för alla.
- Eleverna ska nu för sig själva rangordna alternativen från 1 till 8, utifrån vad de är beredda att göra för att få vara med i gänget. Det alternativ de skulle vara beredda att göra först får nummer 1 och det alternativ de sist av allt skulle vara beredda att göra får nummer 8.
- Ge eleverna gott om tid så att de hinner fundera på varje fråga i lugn och ro. De kommer inte att berätta för någon hur deras svar ser ut.
Case
Föreställ dig att du har en kompis som du haft så länge du kan minnas. Ni gör allt tillsammans i skolan och ni ses ofta efter skolan och på helger. Era familjer brukar till och med semestra ihop någon vecka varje sommar. Både du och din kompis trivs väldigt bra i skolan, ni tycker att det är kul med de flesta ämnen. Men sen händer något du aldrig trodde skulle hända, din kompis börjar mer och mer umgås med två andra kompisar. Ganska snart börjar din kompis att förändras, lyssna på annan musik, byta klädstil och göra andra saker på rasterna. Du hör också att de ganska ofta suckar över att skolan är så tråkig. Du känner dig ensam och utanför och att du inte passar in i din kompis nya gäng. Vad skulle du göra för att passa in i gänget och därigenom få vara med din kompis igen?
Skriv ut påståendena
Påståenden
- Ha sönder något eller klottra för att andra tycker att du borde det.
- Säga att skolan är tråkig fast du inte tycker det.
- Vara taskig mot någon för att andra tycker att du ska vara det.
- Ha kläder du inte tycker är fina för att andra har sådana kläder.
- Göra saker på rasten du tycker är tråkigt för att andra gör det.
- Sluta vara med någon i klassen du tycker om för att andra tycker att hen är konstig.
- Sluta med något du gör på fritiden för att andra tycker det är töntigt.
- Snatta för att andra gör det.
När eleverna är klara, diskutera i helgrupp:
- Var det svårt att svara på frågorna?
- Känner ni igen er?
- Vad tror ni övningen handlade om?
- Vad är grupptryck?
- Finns det olika sorters grupptryck?
- Är det svårt att stå emot grupptryck?
- Vad kan vi i klassen göra för att minska negativt grupptryck?
Tips inför att göra övningar med elever
Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.
Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.