Samarbete med United Screens för förändring och minskning av mobbning

Varje år utsätts fler än 60 000 barn för mobbning. Friends och United Screens tycker det är 60 000 för många. Därför går nu Friends och United Screens ihop i ett samarbete för att minska mobbning och öka kunskapen hos barn och vuxna för att skapa förändring.

september 26, 2020

– Idag finns en bild av att mobbning är oundvikligt. Men all forskning visar att det absolut går att förebygga. Det är i grunden en fråga om värderingar, kultur och prioriteringar. Därför är goda förebilder viktigare än någonsin. Vi behöver alla uppbåda civilkurage, resa oss upp, ta ansvar och agera! Om vi uppnår en kritisk massa som agerar mot mobbning kan vi vända trenden. Vi är oerhört glada att United Screens är med i den rörelsen, säger Maja Frankel, generalsekreterare på Friends.

– Vi är så glada och stolta över att ingå i detta betydelsefulla samarbete med Friends. Som en del av influencerbranschen tycker vi att det är otroligt viktigt att aktivt ta ställning för sakfrågor. Vi arbetar idag med över 500 influencers, youtubers och artister som dagligen har kontakt med fans, och vi hoppas att vi tillsammans med Friends kan utbilda både dem och oss internt hur vi kan aktivt motverka mobbning bland barn och vuxna, säger Maria Norén, Operations & Strategy Manager på United Screens.

Tillsammans kommer Friends och United Screens arbeta för att påverka barns och vuxnas kunskap, självkänsla och attityd så att varje individ får mod och kunskap att ta ansvar och skapa förändring. Barn och unga ska kunna växa upp till morgondagens vuxna i ett samhälle som inte accepterar kränkande behandling. Mobbning ska inte ska betraktas som något oundvikligt.

Friends nollvision är att de kämpar för en värld där inget barn utsätts för mobbning. En värld där varje barn känner sig älskat och respekterat. Där barn växer upp med självkänsla, inte självhat. Där ingen somnar ledsen, vaknar med ångest eller går hemifrån med en klump i magen. Världen ska vara en trygg och positiv plats för barn – helt fri från mobbning och diskriminering.

United Screens är Nordens ledande influencer-nätverk som erbjuder influencer marketing, pre-rollannonsering på Youtube och digitala videoproduktioner. United Screens representerar över 500 influencers, kreatörer, artister och youtubers. Dessa är premiuminfluencers, handplockade av United Screens för att representera människor i alla åldrar och nå ut till en bred publik i hela Sverige. United Screens motton är att vara “the good guys” och professionella vänner.

Tillsammans kommer Friends och United Screens att arbeta för att väcka samtal, skapa engagemang och ge civilkurage att alltid agera och stå upp för varandra. En värld där det alla tar ansvar och vill vara en förebild. Ingen kan göra allt men med detta samarbete hoppas Friends och United Screens göra stor skillnad.

Vid frågor kontakta:

Naod Abera
Pressansvarig, Friends
naod.abera@friends.se
070- 725 54 33