Mobbning och skolprestation

Friendsrapporten 2024

Ladda ned och läs Friendsrapporten 2024
Illustration: ledset barn

Hitta på sidan

“Jag har mycket sämre betyg nu än innan jag blev mobbad. Mina föräldrar är glada att jag lever.”

Elevsvar i undersökningen

Förord

“Trygghet är en förutsättning för prestation”

Vartannat barn har blivit utsatt för mobbning eller kränkningar de senaste två månaderna. Det är hälften av alla barn som går i en klass.

Du som läser den här texten har antingen gått i skolan själv eller gör det just nu. Om du tänker tillbaka på din klass minns du säkert ett barn eller flera som var ensamma. Kanske blev de retade eller utsatta för mobbning. Jag tror att du minns deras namn, ser deras ansikten framför dig. Kanske var det du själv?

Idag är det inte ett eller ett par barn som är utanför. Bakom varannan skolbänk sitter ett barn som fått ta emot hårda ord, psykningar, ryktesspridning, trakasserier, rasism eller sparkar och slag. Vissa någon enstaka gång, andra återkommande dag efter dag. Vecka efter vecka. Månad efter månad. År efter år.

Det är där vi står just nu i Sverige. Det är det meningen ”Vartannat barn har blivit utsatt för mobbning eller kränkningar.” betyder. Ibland är det lätt att siffror och ord förblir just siffror och ord. Men för att skapa förändring så måste vi ge dem liv. Vi måste förstå att bakom varje siffra finns ett ansikte, ett barn – ett liv.

För det barnet är det vi vuxna som kan göra skillnad. Att så många barn blir utsatta för mobbning är ett fundamentalt svek. Vi skulle aldrig acceptera att det såg ut så här på en vuxens arbetsplats. Skolan är barnets arbetsplats. En stor skillnad är dock att barnet inte kan säga upp sig eller strunta i skolplikten. Det hen kan göra är att stanna hemma från skolan.

Över hälften av de barn som utsätts för mobbning har stannat hemma från skolan för att de känt sig otrygga eller ensamma. Det är inte svårt att räkna ut att det påverkar barnets förmåga klara kunskapskraven.

Det är många faktorer som påverkar barns förmåga att ta till sig kunskap. Det vi ser tydligt i årets Friendsrapport är att barn som är utsatta för mobbning dubbelt så ofta får icke godkänt i något av kärnämnena. För hur ska man kunna lära sig om man är rädd, ledsen eller förtvivlad?

Det är dags att prioritera barns trygghet, både i skolan och i digitala miljöer. Sverige har avsevärt försämrat sina resultat både i matematik och läsförståelse sedan 2018 i internationella kunskapsjämförelser som PISA. Det har kallats för en kunskapskollaps, men det går lika gärna att se det som en trygghetskollaps – för de två går hand i hand. Trygghet är en förutsättning för kunskap och prestation.

Du kan inte lära ut i en klass som inte är trygg, och barn som inte är trygga kan inte ta till sig kunskap. Det är enkel matematik = satsa på trygghetsskolan så kommer kunskapsresultaten.

Maja Frankel
Friends generalsekreterare

Sammanfattning av rapporten

Nästan hälften av alla elever är utsatta för kränkningar och mobbning i skolan eller på nätet. Många av de barn som är utsatta lider av psykisk ohälsa och är ofta frånvarande från skolan på grund av otrygghet och ensamhet. Bland barn som är utsatta för mobbning är det dubbelt så vanligt att få icke godkänt i något av kärnämnena. Det här är väldigt allvarligt, eftersom det åsidosätter barns rätt till utbildning.

Resultatet i Friendsrapporten 2024 är tydligt: Blir du utsatt för mobbning, så slår det på betygen.

Tolv procent av de barn som är utsatta för kränkningar eller mobbning rapporterar att de inte har godkänt i ett eller flera av kärnämnena. Motsvarande siffra för barn som inte är utsatta är sex procent. Hela sju av tio av de barn som svarade att det inte går bra på proven och lektionerna har varit utsatta för kränkningar eller mobbning, vilket kan jämföras med tre av tio bland de som inte blivit utsatta.

Bland de elever som utsatts återkommande för mobbning i skolan eller på nätet angav sex av tio att de stannat hemma för att de känt sig otrygga eller ensamma i skolan. Av dessa barn hade 18 procent återkommande skolfrånvaro. Elever med frånvaro på grund av otrygghet eller ensamhet har betydligt oftare icke godkända betyg i något av kärnämnena matematik, svenska och engelska.

Detta har skett antingen i skolan eller på nätet, under de senaste två månaderna. Vart fjärde barn, 26 procent, är utsatta för mobbning på nätet. Ungefär tre elever i varje klass, 11 procent, är utsatta för mobbning i skolan 2024.

Bland skolbarn generellt är motsvarande siffra åtta procent. Nästan varannan tjej och var fjärde kille rapporterar psykisk ohälsa. Enbart psykisk ohälsa behöver inte slå hårt mot betygen. Om du däremot samtidigt är utsatt för mobbning så ökar risken för icke godkända betyg kraftigt.

Resultat i korthet

0%
av de barn som är utsatta för kränkningar eller mobbning rapporterar att de inte har godkänt i ett eller flera av kärnämnena.
0%
har blivit utsatta för kränkningar eller mobbning i skolan eller på nätet de senaste två månaderna.

7 av 10

7 av 10 elever

som angett att det inte går bra i skolan har varit utsatta för kränkningar eller mobbning.

0%
har blivit utsatta för nätmobbning av andra elever.
0%
har blivit utsatta för mobbning i skolan av andra elever.

6 av 10

6 av 10 elever

som utsatts återkommande för mobbning i skolan eller på nätet har stannat hemma för att de känt sig otrygga eller ensamma.