Relationell kompetens i skolan och ett nationellt centrum mot mobbning – nu måste förslagen bli verklighet
Idag överlämnades utredningen Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan (SOU 2025:8), där man tydligt kan se att flera av de frågor vi på Friends arbetat med under lång tid fått stort genomslag.
29 januari 2025
Förslagen pekar ut en väg framåt som bygger på forskning, erfarenhet och långsiktiga lösningar. Nu måste vi säkerställa att de skarpa förslagen blir verklighet – och att de leder till verklig förändring för barn och unga.
Fokus hos regeringsföreträdare och i nyhetsrapporteringen har hamnat på de disciplinära och akuta åtgärderna. Vi vill därför lyfta att vi ser positivt på flera av utredningens förslag, som ligger i linje med de frågor Friends har drivit under lång tid:
- Definiera mobbning i skollagen. En tydlig definition av mobbning i skollagen ger skolor ett juridiskt ramverk att arbeta utifrån och understryker vikten av att bekämpa mobbning som ett allvarligt samhällsproblem.
- Ett nationellt centrum för skoltrygghet och mot mobbning. Att samla kunskap, forskning och stöd i ett nationellt centrum är en nödvändig åtgärd för att ge skolor bättre förutsättningar att bedriva ett systematiskt trygghetsarbete. Detta stärker möjligheten att nå ut med evidensbaserade arbetssätt och långsiktiga insatser i hela landet.
- Kartläggningar och forskning. Vi är särskilt glada att utredningen lyfter vikten av att kartlägga utsatthet och trygghet i skolor och att forskningen kring trakasserier, kränkningar och mobbning betonas. Friends samarbetar sedan flera år tillbaka med Linköping och Örebro universitet och har tagit initiativ till och driver det internationella forskningsforumet World Anti-Bullying Forum.
- Fokus på relationellt arbete och auktoritativt ledarskap. Trygghet skapas genom tydliga ramar i kombination med värme och respekt. Vi vet, och utredningen bekräftar, att ett relationellt ledarskap som bygger på förtroende är avgörande för att skapa trygga och inkluderande skolmiljöer. Läs gärna mer i årets Friendsrapport under ”Positiva och varma relationer mellan lärare och elever är avgörande” samt ”Det trygga klassrummet”.
- Tidiga insatser och förebyggande arbete. Förslagen om att prioritera tidiga insatser för att förhindra mobbning och kränkningar är en välkommen utveckling. Tidigt stöd till elever och systematiskt arbete är avgörande för att skapa långsiktig förändring.
Nu måste politiken klara av att gå från ord till handling. Det är positivt att utredningen sätter ljus på trygghetsfrågorna och lägger fram skarpa förslag. Men för att dessa idéer ska göra verklig skillnad måste de omsättas i handling. Vi vet att utmaningarna i skolans vardag är stora – det krävs resurser, tydlig riktning och samarbete för att förslagen ska få brett genomslag.
Regeringen behöver nu därför ta ansvar för att avsätta budget till de avsedda förändringarna, särskilt vad gäller rektorers ansvar att leda en auktoritativ skola – här krävs vidareutbildning, samt medel för det nationella centret.
Vi på Friends är stolta över att ha bidragit till att dessa frågor nu adresseras på högsta nivå. Vi lyfter barn och ungas röster i en skoldebatt där de ofta saknas. Vår forskning, våra beprövade metoder och vårt arbete med skolor och föreningar i hela Sverige ger oss en unik position att stötta genomförandet av förslagen. Tillsammans med våra samarbetspartners och Sveriges barn och unga kommer vi att fortsätta arbeta för att skapa trygga skolor där inget barn ska behöva utsättas för mobbning.
För mer information kontakta:
Björn Forsbeck
PR- och pressansvarig
bjorn.forsbeck@friends.se
070 725 54 10