Övningar och material för skolan
Trygghetsregler: åk 4-6
I den här övningen får eleverna själva ta fram vilka regler de vill ha för att skapa en trygg miljö i klassrummet.
30 min
Åk 4-6
Hitta på sidan
Instruktioner
Syfte
- Gemensamt skapa en god stämning i klassen.
- Ta fram trygghetsregler som är förankrade i klassen
Tips!
Trygghetsregler kan vara ett komplement till skolansordningsregler.
Material
Whiteboard, smartboard eller stort papper som kan sparas synligt för alla.
Gör så här:
- Informera om att ni tillsammans ska ta fram gemensamma trygghetsregler. Kom överens om hur länge reglerna ska gälla – en specifik lektion, termin eller under hela skoltiden. Trygghetsregler syftar till att gemensamt komma fram till hur ni ska vara mot varandra. De ska underlätta, så att alla får komma till tals, uttrycka åsikter och tankar, och känna sig bekväma under samtal om lite svårare saker.
- Skriv ”Trygghetsregler” på en whiteboard, smartboard eller på ett stort papper.
- Fråga om eleverna har förslag på vad de tycker är viktigt för att skapa trygghet.
- Om det är svårt för eleverna att komma på några punkter kan du som vuxen bidra med någon punkt som du tycker passar, till exempel: ”Vi är tysta när någon annan pratar” eller ”Vi skrattar inte åt någon”.
- Försök att tillsammans få ihop cirka fem punkter och sätt sedan upp dessa på en vägg i klassrummet eller spara digitalt där alla kommer åt dem.
- Diskutera sedan tillsammans hur ni ska göra för att hålla reglerna ”levande” i gruppen. Påminn gärna varandra när någon glömmer bort reglerna. Diskutera också gärna hur ni ska påminna varandra så att det görs på ett schysst sätt.
Tips!
Tänk på att också ha regler som är positiva så att reglerna inte endast berättar hur vi inte ska vara och hur vi inte ska göra. Exemplet ”Vi är tysta när någon pratar” är en regel som är positiv och istället säger hur vi ska bete oss. Kom också ihåg att utvärdera och uppdatera reglerna med jämna mellanrum.
Tips inför att göra övningar med elever
Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.
Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.