Övningar och material för skolan

Pest eller kolera om nätet: åk 4-6

I denna samarbetsövning får eleverna träna på att ta ställning till olika val. De får också träna på att komma överens och diskutera sig fram till en gemensam åsikt utifrån de val de får.

30 min

Åk 4-6

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Syfte

  • Träna samarbete och kommunikation.
  • Träna på att komma överens och praktisera demokrati i vardagen.

Gör så här

  1. Inled med att förklara att ni ska göra en övning där två väggar i rummet representerar var sitt alternativ. Övningen går ut på att du ber eleverna att ta ställning till vad de föredrar av två olika saker. När eleverna har valt så ställer de sig på den sida som representerar det alternativet. Välj de påstående som passar dina elever bäst.
    Vad skulle du välja om du resten av ditt liv var tvungen att:

    • Bara prata svenska eller bara prata engelska
    • Aldrig använda Snapchat eller aldrig använda TikTok
    • Aldrig mer använda emojis eller bara skicka emojis
    • Bara skicka sms eller bara ringa till personer
  2. Nu kan du dela upp eleverna två och två. Eleverna ska fortfarande ta ställning, men varje par måste först komma överens. Efter varje fråga kan du fråga olika par hur de resonerade för att komma överens, och om de hade några meningsskiljaktigheter – och i så fall hur de löste dem.
  3. Fortsätt med nya alternativ.
    Om ni resten av er skoltid var tvungna att:

    • Leva utan dator eller leva utan mobil
    • Bara spela Minecraft eller bara spela Roblox
    • Ha skärmtid på morgonen eller på kvällen
  4. Nu kan du dela in i större grupper, så att eleverna tillsammans, fyra och fyra, tar ställning till nedanstående val. Diskutera gärna, efter varje fråga, hur de gjorde för att komma överens. Gruppen behöver fortfarande vara överens.
    Vad skulle ni välja mellan:

    • Mobilfri skola eller bara använda mobilerna på rasten
    • Berätta för en vuxen hemma när något händer på nätet eller berätta för en vuxen i skolan
    • Bara använda Youtube eller bara skicka meddelande
    • Bara följa influencer eller bara följa vänner på sociala medier
  5. Sammanfatta med klassen.
    Samarbete behöver inte bara handla om att hjälpas åt. Ibland behöver vi komma överens innan vi kan samarbeta i en grupp. Det finns många olika sätt att komma överens, till exempel:

    • Alla röstar och det alternativ som får flest röster genomförs
    • Alla i gruppen turas om att bestämma
    • Vi kommer överens om ett nytt alternativ som alla kan tänka sig, det vill säga en ”kompromiss”
    • Kan ni komma på fler sätt att komma överens?

Tips!

Ta gärna fram egna alternativ som du tror passar din elevgrupp, eller låt eleverna komma på nya alternativ de vill ta ställning till.

Tips inför att göra övningar med elever

Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.

Läs tipsen

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *