Övningar och material för skolan

Ny på skolan: åk 4-6

I den här övningen får eleverna träna på hur det är att vara ny på en skola där de inte känner någon.

30 min

Åk 4-6

Skriv ut

Instruktioner

Syfte

  • Sätta sig in i hur det kan kännas att vara ny på skolan
  • Reflektera över avgörande faktorer som får människor att känna sig välkomna

Gör så här

  1. Dela ut ett papper och en penna till varje elev.
  2. Be eleverna föreställa sig att de har flyttat till en ny stad och ska börja i en ny skola. Det är morgon och den första dagen i den nya skolan. Eleverna ska nu reflektera och svara på frågor enskilt.
  3. Läs upp en fråga i taget, och ge eleverna några minuter att tänka och skriva ner sina tankar efter varje fråga.

Frågor

  • Du är på väg in i skolan, vad känner du?
  • Det sitter några elever på en bänk, vad vill du att de gör?
  • Du ska för första gången gå till ditt klassrum. Du väntar utanför i korridoren, vad vill du att dina nya klasskompisar gör?
  • Du går in i klassrummet och sätter dig, hur vill du bli bemött i klassrummet?
  • Vad vill du ska hända under din första rast?
  • Skoldagen är slut och du ska snart gå hem. Vad vill du att dina nya klasskompisar ska säga eller göra?

Diskutera och sammanfatta i helklass

Sammanfatta i helklass elevernas idéer på vad klasskompisarna kan göra för att en ny elev ska känna sig välkommen och trygg på skolan.

  • Vilka av era idéer kan ni ta med er i olika situationer? Exempelvis på rasten, i klassrummet, i matsalen?
  • Kan vi använda de här tipsen vid andra tillfällen än i skolan? Exempelvis någon som är ny i Sverige, i staden eller på jobbet.

Tips inför att göra övningar med elever

Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.

Läs tipsen

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *