Övningar och material för skolan
Fokus på sexuella trakasserier och samtycke - fördjupning för mellanstadiet
Detta är en fördjupning för er som arbetar med elever på mellanstadiet. I denna övning får ni reflektera individuellt och diskutera i kollegiet kring hur sexuella trakasserier kan ta sig uttryck på mellanstadiet.
För kollegor
Hitta på sidan
Instruktioner
Syfte
- Fördjupning kring sexuella trakasserier.
- Skapa samsyn kring sexuella trakasserier på skolan.
- Ta fram konkreta åtgärder kring platser där sexuella trakasserier kan förekomma på skolan.
Förberedelser individuellt
Läs Vanligt med sexuella trakasserier mellan elever i mellanstadiet (Skolporten)
Vill ni fördjupa er i forskningen kan ni läsa hela avhandlingen här: Peer Sexual Harassment
in the Transition From Childhood to Adolescence, Andrea Valik
Anteckna gärna dina reflektioner och frågor. Lyft detta sedan med dina kollegor.
- Vilka tankar väcktes hos dig?
- Vad kan du använda i din undervisning?
- Vad skulle du vilja utforska mer?
Diskutera med kollegor
Utgå i diskussionen från era reflektioner och det ni antecknat när ni tagit del av materialet. Ha gärna materialet tillgängligt om ni tillsammans vill läsa någon del av texten igen. Om ni vill kan ni också använda diskussionsfrågorna nedan som stöd för samtalet. Vid diskussion av frågorna ska ni också klargöra vilka kunskaper och erfarenheter som ni grundar era svar på.
Diskutera följande frågor:
- Hur kan sexuella trakasserier ta sig uttryck bland eleverna på mellanstadiet?
- Förekommer det en sexualiserande jargong och språkbruk bland elever eller personal kring killar och tjejer, exempelvis hur de bör bete sig och vara? Kan jargongen upplevas kränkande? Används vissa skällsord? Hur påverkar det elevernas relationsskapande?
- Både forskning och erfarenhet från skolan visar att hög vuxennärvaro har en förbyggande insats kopplat till sexuella trakassarier. Finns det personal som rör sig ute i verksamheten på lektionsfri tid? Finns det ett rastvärdsschema som garanterar god uppsikt över skolans inom- och utomhusmiljö? Kan denna verksamhet utföras i praktiken? Vilka möjligheter och utmaningar upplever ni i detta arbete?
- Hur arbetar skolan med förtroendefulla relationer? Känner samtliga elever att de har någon som de kan vända sig till om de skulle uppleva sig utsatta för sexuella trakasserier? Upplever eleverna att det gör skillnad när de berättar för en vuxen? Kan de se några negativa konsekvenser av att berätta för en vuxen?
Övninga att genomföra med eleverna
Här finns förslag på övning att göra tillsammans med eleverna. På så sätt gör ni även eleverna delaktiga i arbetet kring sexuella trakasserier och samtycke på skolan.
Åk 4-6 Skolkarta – otrygga platser
Det här är en kartläggningsövning som handlar om att synliggöra otrygga platser på skolan. Först får eleverna rita olika områden på skolan för att sedan diskutera vad som sker på dessa områden. Denna övning är framtagen för att identifiera otrygga platser generellt på skolan, nu gör ni den med fokus på platser där eleverna kan uppleva sexuella trakasserier.
Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.