Övningar och material för skolan
Fokus på sexuella trakasserier och samtycke - fördjupning för högstadiet
Detta är en fördjupning för er som arbetar med elever på högstadiet. I denna övning får ni reflektera individuellt och diskutera i kollegiet kring hur sexuella trakasserier kan ta sig uttryck på högstadiet.
För kollegor
Hitta på sidan
Instruktioner
Syfte
- Fördjupning kring sexuella trakasserier.
- Skapa samsyn kring sexuella trakasserier på skolan.
- Ta fram konkreta åtgärder kring platser där sexuella trakasserier kan förekomma på skolan.
Förberedelser individuellt
Läs Alarmerande skillnader mellan tjejers och killars psykiska hälsa (Mittuniversitetet)
Vill ni fördjupa er i forskningen kan ni läsa hela avhandlingen här (läs framförallt sidorna 23-30 och 59-69): Rapport – Ungas psykiska hälsa
Anteckna gärna dina reflektioner och frågor. Lyft detta sedan med dina kollegor.
- Vilka tankar väcktes hos dig?
- Vad kan du använda i din undervisning?
- Vad skulle du vilja utforska mer?
Diskutera med kollegor
Utgå i diskussionen från era reflektioner och det ni antecknat när ni tagit del av materialet. Ha gärna materialet tillgängligt om ni tillsammans vill läsa någon del av texten igen. Om ni vill kan ni också använda diskussionsfrågorna nedan som stöd för samtalet. Vid diskussion av frågorna ska ni också klargöra vilka kunskaper och erfarenheter som ni grundar era svar på.
Diskutera följande frågor:
- Hur kan sexuella trakasserier ta sig uttryck bland eleverna på högstadiet?
- Förekommer det en sexualiserande jargong och språkbruk bland elever eller personal kring killar och tjejer, exempelvis hur de bör bete sig och vara? Kan jargongen upplevas kränkande? Används vissa skällsord? Hur påverkar det elevernas relationsskapande?
- Vad behöver ni göra för att uppmärksamma skillnader mellan tjejers och killars psykisk hälsa kopplat till sexuella trakasserier?
- Finns det personal som rör sig ute i verksamheten på lektionsfri tid? Finns det ett rastvärdsschema som garanterar god uppsikt över skolans inom- och utomhusmiljö? Kan denna verksamhet utföras i praktiken? Vilka möjligheter och utmaningar upplever ni i detta arbete?
- Hur arbetar skolan med förtroendefulla relationer? Känner samtliga elever att de har någon som de kan vända sig till om de skulle uppleva sig utsatta för sexuella trakasserier? Upplever eleverna att det gör skillnad när de berättar för en vuxen? Kan de se några negativa konsekvenser av att berätta för en vuxen?
Övningar att genomföra med eleverna
Här finns förslag på övning att göra tillsammans med eleverna. På så sätt gör ni även eleverna delaktiga i arbetet kring sexuella trakasserier och samtycke på skolan.
Åk 7-9 Heta stolen om grupptryck
Värderingsövning där eleverna sitter i en ring och tar ställning till olika påståenden genom att byta stol eller sitta kvar.
Heta stolen om grupptryck: åk 7-9
Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.