Övningar och material för skolan

Case om religion: åk 4-6

Eleverna får ett case om religion att läsa i helklass eller i grupper. Efter caset följer ett antal frågor att diskutera tillsammans.

45-60 min

Åk 4-6

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Mål med lektionen

  • Introducera eleverna i frågor som rör trakasserier och religion
  • Att grundlägga och förbereda för vidare inlärning, diskussioner och kunskaper om ämnet
  • Diskutera handlingsalternativ, och förväntningar på vuxna, när trakasserier sker

Material och förberedelser

Skriv ut caset till varje elev om du vill att eleverna ska läsa igenom caset på egen hand.

Kunskapshöjande

Gå igenom skillnaden mellan kränkningar och trakasserier så att alla elever har likvärdig förkunskap för att delta i diskussionen.

Läs om kränkningar och trakasserier

Uppgift

Gör så här:

  1. Välj själv hur du vill presentera caset för klassen. Du kan läsa det högt för hela klassen, de kan läsa enskilt, eller tillsammans i grupper.
  2. När ni har läst igenom caset, låt eleverna beskriva hur de upplevde caset. Diskutera därefter följdfrågorna nedan, antingen i helklass eller i mindre grupper. Arbetar ni i grupper, låt gärna eleverna anteckna sina tankar och presentera för varandra efteråt.
  3. Använd elevernas tankar som utgångspunkt för fördjupning i skolans plan mot kränkande behandling eller andra dokument kopplat till trygghetsarbetet.

Case om religion

Ni arbetar med de olika världsreligionerna på religionslektionen och får i uppgift att i grupper arbeta med varsin religion. Din grupp ska skriva om kristendomen. Viktor, som är medlem i Pingstkyrkan, är i samma grupp som du. Han är den ende i klassen som aktivt utövar en religion. En kille i en annan grupp ropar: ”Viktor, hur ska jag svara på fråga 3? Kommer jag till helvetet om jag hånglar innan äktenskapet?” En annan fortsätter: ”Ja just det, Viktor. Tror du verkligen att världen skapades på sex dagar? Är du dum, eller?!” Läraren tittar nervöst på Viktor. Sedan ber hon alla i klassen att arbeta på ordentligt med uppgiften.

Skriv ut caset

Diskussionsfrågor

  1. Vad tycker ni att läraren ska göra i den här situationen?
  2. Hur ska ni i klassen reagera?
  3. Är detta trakasserier?
    (Till dig som lärare: låt eleverna diskutera denna fråga, men var sedan noga med att tydliggöra att det här är en kommentar som kan uppfattas som trakasserier av den som blir utsatt. Som lärare bör du agera och visa att det här beteendet inte är okej.)
  4. Vad kan skolan göra för att förebygga en liknande situation?

Avslut

Sammanfatta dagens lektionsupplägg och berätta för eleverna hur detta kommer följas upp framöver.

Läroplanskoppling

Eleverna ska få kännedom om hur de kan få hjälp om de upplever otrygghet i eller utanför skolan. Omsorg om den enskilda elevens hälsa, välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter.

Alla som arbetar i skolan ska aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper.

  • Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
  • Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.
  • Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, genom att rösta i allmänna val och till exempel genom elevråd i skolan eller genom att skapa opinion i sociala medier.
  • De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.
  • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
  • Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
  • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Sammanfattning av texter.
  • Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför texten samt till den egna läsupplevelsen.
  • Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet.
  • Hur religioner framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka människors bilder av sig själva och andra.
  • Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet.
  • Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden.

Tips inför att göra övningar med elever

Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.

Läs tipsen

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *