Övningar och material för skolan

Case: Kränkningar

Här har vi samlat flera olika case på temat kränkningar, som ni kan använda som diskussionsunderlag i kollegiet.

30-45 min

För kollegor

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Case 1

På förmiddagsrasten spelar en stor grupp elever King. Efter ett tag blir stämningen mer intensiv och Leo, Fatima och Robin börjar diskutera om bollen var inne eller inte. Efter ett tag knuffar Robin till Leo, som faller omkull och då sparkar till Fatima. Barnen som står runtomkring hejar på och stämningen intensifieras. Du som lärare går dit och reder ut det mest akuta på plats.

Diskutera

  • Vad gör du som vuxen sen?
  • Vilka samtal görs med eleverna efteråt? Hur går dessa samtal till? Har ni någon plan/mall/metod för dessa samtal? Kontaktas vårdnadshavare?
  • Hur följer ni upp händelsen med eleverna som varit passiva respektive med de som uppmuntrat dåliga beteenden och hejat på?

Case 2

Leyla, Sarah, Joline och Disa går i samma klass och lekar ofta tillsammans på rasterna. Leyla ses som ledaren i gruppen och bestämmer ofta vilka som får vara med i leken och vad de ska leka med på rasten. Just denna dag bestämmer Leyla att de ska leka en rollek där de bara kan vara tre, därför får inte Disa vara med när hon frågar. Disa går därifrån och känner sig utanför och ledsen. Leyla säger högt och tydligt till de andra två ”Vi är bästisar, eller hur?!” och sneglar sedan efter Disa.

Diskutera

  • Hur ingriper du som vuxen när du märker att något inte står rätt till?
  • Vad är det som gör Leyla till ledare? Varför har hon hög status? Både positivt/negativt.
  • Hur kan ni hjälpa Leyla att använda sin status till något positivt?
  • Hur stärker ni Sarah och Joline att våga säga ifrån?
  • Hur bemöter ni Disa som berättar att hon inte får vara med?

Case 3

Du är lärare i en klass där eleverna idag ska ha redovisning inför varandra. När Elias börjar sin redovisning är det en elev som börjar viska och skratta tillsammans med kompisen bredvid. Du kan inte se om Elias märker det.

Diskutera

  • Hur hanterar du det som sker under Elias presentation?
  • Hur återkopplar du och synliggör elevernas agerande när någon redovisar, exempelvis hur de tar uppmärksamhet på någon annans bekostnad?
  • Hur kan du som lärare stärka Elias?

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *