Övningar och material för skolan
Begreppsjakt: åk 4-6
En övning där eleverna söker information om olika begrepp, som mobbning, kränkningar eller diskriminering.
45-60 min
Åk 4-6
Hitta på sidan
Instruktioner
Mål med lektionen
- Få kunskap om olika begrepp inom ämnet mobbning
- Öka förståelsen för hur kränkningar, diskriminering och trakasserier kan ta sig uttryck i skolan
Material och förberedelser
Eleverna behöver tillgång till dator, surfplatta eller mobil för att söka information.
Uppgift
Gör så här:
- Dela in eleverna i grupper och dela ut ett begrepp med tillhörande frågeställningar (se nedan) till varje grupp. Varje grupp ska nu ta reda på mer om det begrepp som de har fått.
- Förbered eleverna på att de ska göra en presentation inför klassen när de har hittat information och exempel kopplat till sitt begrepp. Låt eleverna själva bestämma hur de ska presentera sitt arbete, till exempel PowerPoint, rollspel eller en affisch att sätta upp i klassrummet.
- Tipsa eleverna om var de kan hitta information, till exempel:
- Friends Kunskapsbank
- Diskrimineringsombudsmannen
- Skolverket
- När grupperna är klara och alla återsamlas, be varje grupp att presentera det som de har kommit fram till. Diskutera gärna tillsammans efter varje presentation om gruppen eller någon annan i klassen har några idéer på hur ni kan motverka eller stoppa diskriminering, mobbning, trakasserier och andra kränkningar.
Begrepp och frågor
Diskriminering
- Vad är diskriminering?
- Vad finns det för olika diskrimineringsgrunder och vad betyder de?
- Hur kan diskriminering se ut när det sker i skolan?
- Vad kan du göra om du blir diskriminerad?
Mobbning
- Vad är mobbning?
- Hur kan mobbning se ut när det sker i skolan?
- Hur kan mobbning se ut på nätet?
- Vad har skolan för ansvar för att stoppa mobbning?
- Vem bestämmer när det är mobbning?
- Vad kan du göra om du blir utsatt för mobbning?
Trakasserier
- Vad är trakasserier?
- Vad finns det för olika typer av trakasserier?
- Hur kan trakasserier se ut på nätet?
- Hur kan trakasserier se ut när det sker i skolan?
- Vem bestämmer när det är trakasserier?
- Vad kan du göra om du blir utsatt för trakasserier?
Kränkningar
- Vem bestämmer vad som är en kränkning?
- Vad finns det för olika former av kränkningar?
- Hur kan dessa se ut när de sker i skolan?
- Hur kan kränkningar se ut på nätet?
- Vad kan du göra om du blir utsatt för en kränkning?
Tips!
Lägg gärna till fler begrepp och frågor som passar för just din klass och skola. Du kan till exempel låta några grupper fokusera på en form av kränkningar – fysiska, psykiska eller verbala. Förslag på frågor då är:
- Vad är fysiska/psykiska/verbala kränkningar?
- På vilka sätt kan någon bli kränkt fysiskt/psykiskt/verbalt?
- Ge exempel på fem olika fysiska/psykiska/verbala kränkningar.
Avslut
Sammanfatta dagens lektionsupplägg och berätta för eleverna hur detta kommer följas upp framöver.
Läroplanskoppling
Alla som arbetar i skolan ska visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt och normmedvetet förhållningssätt.
Genom utbildningen ska eleverna utveckla en förståelse av hur olika föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt kan påverka människors möjligheter. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska könsmönster och hur de kan begränsa människors livsval och livsvillkor.
Skolan ska aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Skolan har också ett ansvar för att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling. Hur skolan organiserar utbildningen, hur eleverna blir bemötta samt vilka krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma deras föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan ska därför organisera utbildningen så att eleverna möts och arbetar tillsammans samt prövar och utvecklar sin förmåga och sina intressen med samma möjligheter och på lika villkor oberoende av könstillhörighet.
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
- Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
- Sammanfattning av texter.
- Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför texten samt till den egna läsupplevelsen.
Tips inför att göra övningar med elever
Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.
Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.