Anlita Friends

HateLess

HateLess är ett praktiskt och lättanvänt metodmaterial med färdiga lektionsupplägg, som hjälper elever att förstå och hantera hat – både i skolan och på nätet.

Innehåll HateLess

HateLess motverkar hat och skapar en tryggare miljö – i skolan och på nätet

HateLess är ett evidensbaserat metodmaterial som ger skolor verktyg att stärka klassrumsklimatet. Materialet hjälper till att minska hatretorik bland elever i mellan- och högstadiet, genom att arbeta med bland annat språkbruk, konflikthantering och normer. Med färdiga lektionsupplägg som kombinerar filmer, praktiska övningar, case och diskussionsmoment får eleverna lära sig att identifiera, förstå och hantera hat – både i skolan och på nätet. Eleverna utvecklar även empati, tilltro till sin egen förmåga att hantera hat och förmåga att säga ifrån. Materialet används av lärare under skoltid och kräver minimal förberedelse – bara att sätta igång.

Hur fungerar HateLess?

  • Färdiga lektionsupplägg – HateLess består av fem tematiska moduler, där varje modul innehåller tre lektionsupplägg på 45–60 minuter. Modulerna bygger på varandra och ska genomföras i ordning, men i övrigt är materialet flexibelt.
  • Enkelt att använda för lärare – Materialet genomförs under skoltid utan krav på extra resurser eller omfattande förberedelser.
  • Läroplanskoppling – HateLess är väl förankrat i grundskolans läroplan (Lgr22) och bidrar till att omsätta skolans värdegrund i praktiken.
  • Beprövade metoder och bevisat effektivt – HateLess bygger på evidensbaserade insatser för att identifiera, förstå och hantera hat.
  • Självständigt genomförande – Skolor använder materialet i sin egen takt, från en vecka upp till en hel termin.

Varför ska vi arbeta med ett material om hatretorik?

Med hatretorik menas uttalanden (verbala, icke-verbala, skriftliga och visuella) som syftar till att nedvärdera, kränka eller marginalisera människor utifrån gruppegenskaper (t.ex. utseende, kultur, nationalitet, kön, sexuell läggning, social status, funktionsnedsättning eller annan identitetsfaktor).

Medan vuxna ofta talar om mobbning, språkbruk, jargonger, kränkningar eller trakasserier, använder unga själva ord som ”hat”, ”hater” och ”hatkommentarer” för att beskriva både fientliga uttryck på nätet och i skolan. Genom att använda deras eget språk i samtalen kan vi skapa en mer engagerande och relevant pedagogik.

  1. Vad är hat? – Introduktion till materialet och begreppet hatretorik. Eleverna får grundläggande förståelse för hat och olika former av hat. Går också igenom skillnaden mellan hatretorik och yttrandefrihet.
  2. Varför finns hat? – Tar upp orsaker bakom hat, bland annat normer och negativt grupptryck. Eleverna lär sig också om mekanismer som kan förstärka hat på nätet, samt om olika begrepp kopplat till utsatthet.
  3. Vilka konsekvenser kan hat få? – Om hatets påverkan för de personer och grupper som drabbas – i skolan, på nätet och i samhället. Här får eleverna också fördjupa och diskutera hur hat kan ta sig uttryck inom specifika områden i livet, till exempel i skolan, på sociala medier och på fritiden.
  4. Hur kan vi bemöta hat? – Om civilkurage och konflikthantering. Med hjälp av forumspel och case får eleverna öva på att agera mot hat och hantera konflikter på ett schysst sätt.
  5. Vad har vi lärt oss? – Sammanfattning och reflektion genom kreativa övningar. Eleverna får i grupper genomföra en aktivitet för att sammanfatta vad de har lärt sig i arbetet med HateLess, till exempel göra en film eller en utställning, eller presentera för andra klasser på skolan.

Med HateLess får ni:

  • Lärarhandledning med teoretisk bakgrund, tydliga instruktioner för varje lektion och läroplanskopplingar
  • Powerpoint-presentationer med information och instruktioner för eleverna, som även fungerar som orientering och stöd för läraren
  • Arbetsmaterial till eleverna
  • Informationsbrev att skicka till vårdnadshavare
  • Tillgång till uppdateringar av materialet
  • Tillgång till råd och stöd från Friends i arbetet med HateLess

HateLess finns i två versioner, en för årskurs 4–6 och en version för årskurs 7–9. Metodmaterialet har samma upplägg, syfte och mål för både mellan- och högstadiet, men delar av innehållet har anpassats för att passa elever i årskurs 4–6 respektive 7–9.

Pris: 5 000 kr första året, sen 1 000 kr/år  

Priserna är exkl. moms och gäller per skolenhet. 

Få en djupare förståelse för hur materialet fungerar i praktiken

I det här webbinariet går Frida Warg, utvecklingschef på Friends, igenom metodmaterialet och de positiva resultat vi sett i skolor som arbetat med HateLess.

HateLess satte igång flera olika processer hos oss. Personalen började fundera över årshjul samt hur de kunde fortsätta arbeta med övningarna både i nuvarande grupp men även på sikt med nya grupper. Eleverna blev uppmärksamma på normer som de tidigare inte sett, på elevrådet berättade de att veckan med HateLess hade gjort stor skillnad i gruppen.

Maria Viksten
Rektor på Umeå Montessoriskola

Vill du veta mer om HateLess och hur din skola kan arbeta med materialet?

Beställ HateLess till din skola.

bokning@friends.se