Friends inleder pro-bono samarbete med svenska gaming-appen Flarie för att öka kunskapen kring nätmobbning bland unga
För barn i Sverige är nätet en helt integrerad del av livet. Oändliga möjligheter till kontakter, kunskap och underhållning. Men det finns en baksida. Kränkande kommentarer och bilder kan postas, gillas och delas vidare, vilket leder till att kränkningar kan upplevas om och om igen. Därför inleder nu Friends ett samarbete med Flarie för att möta barn och unga på deras villkor och i deras forum för att öka kunskapen.
16 juni 2020
Genom pro-bono samarbetet med Flarie hoppas Friends skifta attityden till mobbning och kunskapen om vad mobbning och kränkning är. Första steget som tagits tillsammans med gaming-appen Flarie är en enkätundersökning med över 10 000 respondenter bland åldrarna 9–19.
– Jag är väldigt glad över chansen att få samarbeta med så spännande aktör som Flarie. Genom Flarie kommer vi direkt i kontakt med barn och unga där de befinner sig och kan få en temperaturmätare i vår fråga. Det stora antalet respondenter i undersökningen visar på att det verkligen finns ett intresse hos barn att få dela med sig om mobbning, säger Lovisa Lönnebo, marknads- och kommunikationschef på Friends.
Undersökningen visar att i snitt 40 procent har blivit utsatta för kränkningar och att i snitt 30% inte berättar för någon i sin närhet om de kränkningar de utsätts för på digitala plattformar. Förståelsen och kunskapen kring vad kränkningar och mobbning är, visar undersökningen är väldigt låg. Det visar på vikten av att vuxna sätter sig in i de forum där barn och unga är och spenderar en stor del av sin tid.
– Möjligheten att få arbeta med en så viktig fråga som mobbning och kränkningar på nätet tillsammans med en så engagerande expert som Friends är vi på Flarie oerhört stolta och glada över. Att öka kunskapen kring mobbning och kränkningar ser vi som en viktig del på vår plattform, säger Linda Nyberg, marknadschef på Flarie.
Genom samarbetet med Flarie har Friends inhämtat data om barns och ungas kunskaper om mobbning och deras erfarenheter. Nästa steg är att släppa utbildande och engagerande spel för att förflytta användarnas inställning samt öka kunskapsnivån och sedan genom Flaries verktyg kunna mäta effekten.
Ta del av hela undersökningen här
Om Flarie
Flaries ambition är att bli världens ledande underhållningsplattform och engagera miljarder personer globalt. Flarie lanserades 2016 och är idag Sveriges största underhållningsplattform och erbjuder underhållande och hållbara marknadsföringsteknologier samt Free-to-Play spel som underhåller miljontals personer över hela världen.
Vid frågor kontakta:
Naod Abera
Pressansvarig, Friends
070- 725 54 33
Linda Nyberg
Marknadschef, Flarie
076 – 006 19 15