Friends om TIMSS 2023: Barn utsatta för mobbning tappar två års undervisning

4 december släpptes den internationella studien TIMSS som redovisar kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8.

5 december 2024

Studien visar att svenska elevers matematikresultat har förbättrats, men också att otrygghet och mobbning utgör en av de främsta orsakerna när elever har lägre kunskapsresultat.

– Att ha varit frekvent utsatt för mobbning är som att tappa två års undervisning i matematik, visar TIMSS 2023. Mer än var tredje elev i årskurs 4 uppger att de har varit utsatta för mobbning det senaste året. Trygghet och ett positivt skolklimat är helt avgörande för enskilda elevers prestationer, till och med viktigare än studiero i klassrummet, säger Magnus Loftsson, leg. psykolog och forskningsledare på Friends.

Friends kommentar om rektorers upplevelse av ordningen i skolan

– Rektorer upplever större problem med ordningen i skolan i Sverige än i många andra länder. Hot och verbala kränkningar mellan elever är det som rektorerna upplever som de mest problematiska ordningsstörningarna. Jag är förvånad och tveksam till att det ramas in som ett ”ordningsproblem”, eftersom det snarare är ett problem med mobbning och otrygghet. Det är viktigt att vi kallar saker vid deras rätta namn för att kunna sätta in rätt insatser. Lösningen här är inte främst akutskolor eller disciplinära åtgärder, utan att arbeta främjande och förebyggande för en positiv skolmiljö, säger Magnus Loftsson.

Friends kommentar om kunskapsresultaten

– Trygghet är en förutsättning för lärande. Det har vi sett i tidigare TIMSS- och PISA-undersökningar och vi är glada att Skolverket särskilt lyfter frågan om mobbning och dess negativa inverkan på kunskapsresultaten i år, säger Magnus Loftsson, leg. psykolog och forskningsledare på Friends.

Friendsrapporten 2024 visar att det är dubbelt så vanligt att barn som utsatts för mobbning eller kränkningar får icke godkänt i något av kärnämnena. Läs mer om kopplingen mellan trygghet och skolprestation, hur skolor kan arbeta förebyggande mot mobbning och Friends politiska förslag i Friendsrapporten 2024.

För mer information kontakta:

Magnus Loftsson
Forskningsledare Friends
magnus.loftsson@friends.se
070-2129966