Kvarsittning och mobilförbud stoppar inte mobbning

Regeringen presenterar nu den största skolbudgeten i modern tid – 14 miljarder över tre år. Men trots den historiska satsningen missar regeringen målet: att barn ska vilja gå till skolan.

24 september 2025

– Utbildningsministern har tagit med sig budskapet från Friendsrapporten 2024: trygghet är en förutsättning för lärande. Det ser vi såklart positivt på. Hon talar om trygghetskris och att mobbningen ökar. Ändå är de förslag som nu lyfts fram främst disciplinära – ökade befogenheter för lärare att utvisa elever och ge kvarsittning. Det förebyggande arbete lyser med sin frånvaro, säger Maja Frankel, generalsekreterare på Friends.

Disciplinära åtgärder stoppar inte mobbning

Regeringen föreslår utökade disciplinära åtgärder och ett nationellt mobilförbud. Men kvarsittning stoppar inte mobbning. Utredningen Trygghet och studiero (SOU 2025:8) lyfte vikten av det auktoritativa ledarskapet: struktur i kombination med värme. Den delen väljer regeringen att inte gå fram med, utan fokus blir ensidigt på konsekvenser och straff.

Att skapa trygghet i skolan kräver långsiktigt relationsarbete, inte fler åtgärder som riskerar att öka pressen på redan stressade lärare och skolledare.

Mobilförbudet skymmer viktigare frågor

Regeringen avsätter 95 miljoner för att skolor ska implementera ett mobilförbud. Samtidigt har åtta av tio skolor redan idag har mobilförbud och de som saknar det efterfrågar inte förslag på området. Skolverkets rapport från tidigare i år visar att kränkningar ofta sker via de enheter som skolan själv tillhandahåller under lektionstid. Mobilförbudet är en symbolfråga som skymmer de insatser som egentligen behöver prioriteras.

Vad Friends hade velat se

För att vända trygghetskrisen hade Friends velat se satsningar som faktiskt möter skolans behov:

  • En nationell plan mot mobbning där alla skolor kartlägger kränkningar och mobbning.
  • Statsbidrag för evidensbaserade metoder i det förebyggande arbetet mot mobbning.
  • Att barns sociala och emotionella förmågor skrivs fram som lika viktiga som läsa, skriva, räkna.

Bara så kan vi bygga resiliens och ge barn förutsättningar att må bra, utvecklas och lära – både nu och i framtiden.