Övningar och material för skolan
Hemliga rollen: åk 7-9
Eleverna får tilldelat sig olika roller som de ska förhålla sig till. Eleverna ska sedan i grupper diskutera utifrån ett givet ämne.
30 min
Åk 7-9
Hitta på sidan
Instruktioner
Syfte
- Synliggöra roller i grupper.
- Diskutera vad olika roller kan få för konsekvenser i gruppen.
Material
Rollkort till eleverna. Lika många rollkort som antalet elever och lika många kort av varje roll. Papper och pennor till eleverna.
Gör så här
- Dela in eleverna i grupper med cirka fem elever i varje grupp. Förklara att de ska komma överens om vilken film som är världens bästa film genom tiderna. De ska komma fram till tre motiveringar till varför just den filmen är den absolut bästa filmen. Berätta att du efter ett tag kommer ge eleverna var sitt kort med instruktioner för hur de ska vara i gruppen. Be eleverna att skriva ner sitt filmval och sina motiveringar på ett papper.Tänk på!
Fördela ut rollerna så att elever som exempelvis är vana att prata mycket inte får rollen att leda. Eller en elev som ofta är tyst får rollen att vara tyst eller observera. - Låt grupperna börja sina diskussioner och efter en stund delar du ut rollkort till eleverna. Eleverna får se sitt eget kort men får inte visa kortet för de övriga i gruppen.
- När grupperna diskuterat ett tag, så bryter du övningen och samlar dem till diskussion.
Roller
- Din roll är att se till så alla deltar lika mycket, du ska fördela ordet jämt.
- Din roll är att se till att ni antecknar ordentligt. Ju mer ni skriver ner desto bättre.
- Din roll är att medla mellan de andra. Se till att ni kommer överens.
- Din roll är att vara tyst och observera. Var uppmärksam på hur samtalet fungerar mellan de andra, men delta inte själv.
- Din roll är att vara ledare. Det är du som bestämmer, och du ska ha ordet mest.
Diskussion
- Vad hände i gruppen när rollerna har delats ut? Hur påverkade det samarbetet?
- Kom någon grupp överens om en film?
- Finns de här rollerna i verkligheten?
- Varför kan det uppstå problem om ni har olika ingångar och ambitioner med en grupp? Här kan du också lyfta upp att det naturligtvis finns fler roller än de som du delade ut och som påverkar oss i våra samtal. Roller i sig skapas alltid i olika grupper, men problemet är att dessa roller också ger olika personer olika möjlighet att påverka gruppens vilja.
- Vad kan elever och vuxna göra för att lyfta upp någon ur en roll eller stötta någon som kanske inte alltid vågar komma till tals?
- Hur kan klassen göra för att ta reda på om de som har olika roller trivs med dem eller inte?
- Är lika deltagande ett mål? Kan ni tvinga någon att ta plats?
- Vad är bra att tänka på om någon i gruppen tar för stor plats eller om någon kanske känner att hen tar mycket plats själv?
Tips inför att göra övningar med elever
Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.
Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.