Övningar och material för skolan

Begreppsjakt: gymnasiet

En övning där eleverna söker information om olika begrepp, som mobbning, kränkningar eller diskriminering.

45-60 min

Gymnasiet

Skriv ut

Hitta på sidan

Instruktioner

Mål med lektionen

  • Få kunskap om olika begrepp inom ämnet mobbning
  • Öka förståelsen för hur kränkningar, diskriminering och trakasserier kan ta sig uttryck i skolan

Material och förberedelser

Eleverna behöver tillgång till dator, surfplatta eller mobil för att söka information.

Uppgift

Gör så här:

  1. Dela in eleverna i grupper och dela ut ett begrepp med tillhörande frågeställningar (se nedan) till varje grupp. Varje grupp ska nu ta reda på mer om det begrepp som de har fått.
  2. Förbered eleverna på att de ska göra en presentation inför klassen när de har hittat information och exempel kopplat till sitt begrepp. Låt eleverna själva bestämma hur de ska presentera sitt arbete, till exempel PowerPoint, rollspel eller en affisch att sätta upp i klassrummet.
  3. Tipsa eleverna om var de kan hitta information, till exempel:
    • Friends Kunskapsbank
    • Diskrimineringsombudsmannen
    • Skolverket
  4. När grupperna är klara och alla återsamlas, be varje grupp att presentera det som de har kommit fram till. Diskutera gärna tillsammans efter varje presentation om gruppen eller någon annan i klassen har några idéer på hur ni kan motverka eller stoppa diskriminering, mobbning, trakasserier och andra kränkningar.

Begrepp och frågor

Diskriminering

  • Vad är diskriminering?
  • Vad finns det för olika diskrimineringsgrunder och vad betyder de?
  • Hur kan diskriminering se ut när det sker i skolan?
  • Vad kan du göra om du blir diskriminerad?

Mobbning

  • Vad är mobbning?
  • Hur kan mobbning se ut när det sker i skolan?
  • Hur kan mobbning se ut på nätet?
  • Vad har skolan för ansvar för att stoppa mobbning?
  • Vem bestämmer när det är mobbning?
  • Vad kan du göra om du blir utsatt för mobbning?

Trakasserier

  • Vad är trakasserier?
  • Vad finns det för olika typer av trakasserier?
  • Hur kan trakasserier se ut på nätet?
  • Hur kan trakasserier se ut när det sker i skolan?
  • Vem bestämmer när det är trakasserier?
  • Vad kan du göra om du blir utsatt för trakasserier?

Kränkningar

  • Vem bestämmer vad som är en kränkning?
  • Vad finns det för olika former av kränkningar?
  • Hur kan dessa se ut när de sker i skolan?
  • Hur kan kränkningar se ut på nätet?
  • Vad kan du göra om du blir utsatt för en kränkning?

Tips!

Lägg gärna till fler begrepp och frågor som passar för just din klass och skola. Du kan till exempel låta några grupper fokusera på en form av kränkningar – fysiska, psykiska eller verbala. Förslag på frågor då är:

  • Vad är fysiska/psykiska/verbala kränkningar?
  • På vilka sätt kan någon bli kränkt fysiskt/psykiskt/verbalt?
  • Ge exempel på fem olika fysiska/psykiska/verbala kränkningar.

Avslut

Sammanfatta dagens lektionsupplägg och berätta för eleverna hur detta kommer följas upp framöver.

Läroplanskoppling

Alla som arbetar i skolan ska uppmärksamma och vidta nödvändiga åtgärder för att motverka, förebygga och förhindra alla former av diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla tendenser till diskriminering eller kränkande behandling ska aktivt motverkas. Intolerans, förtryck och våld, till exempel rasism, sexism och hedersrelaterat våld och förtryck, ska före­byggas och bemötas med kunskap och aktiva insatser.

  • Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter.
  • Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen.
  • Grundläggande språkliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera språk och språklig variation samt diskutera språkriktighetsfrågor.

Tips inför att göra övningar med elever

Här får du tips på hur du kan anpassa övningar utifrån din klass och vad som är viktigt att tänka på när du gör övningarna.

Läs tipsen

Kommentarer

Vad tyckte du om den här övningen?

Berätta för andra hur den här övningen funkade för er. Samtidigt hjälper du oss på Friends att förbättra övningarna.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *