Friends svarar på remiss om läraruppdraget och arbetet mot kränkande behandling
Friends känner stor oro över att barns rätt till trygghet riskerar att nedprioriteras i förhållande till lärarnas administrativa börda. Därför har Friends valt att yttra sig över betänkandet "Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkenas attraktivitet" (SOU 2025:26).
16 juni 2025
Oro för barns rättigheter
Friends anser att utredningens ensidiga fokus på att minska administrationen i läraryrket leder till att elevers rätt till trygghet och likabehandling urholkas. Särskilt kritiska är Friends till att frågor om kränkande behandling har behandlats inom denna utredning – snarare än i utredningen “Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan” (SOU 2025:8), där de borde ha adresserats.
– Hade barns rätt till trygghet varit utgångspunkt i arbetet, i linje med barnkonventionen, hade förslagen sett annorlunda ut, säger Maja Frankel, generalsekreterare på Friends.
Friends avstyrker centrala förslag
I sitt remissvar avstyrker Friends flera av utredningens centrala förslag:
- Att anmälningsskyldigheten vid kränkande behandling ersätts med en informationsskyldighet.
- Att skyldigheten endast ska gälla vid allvarliga eller upprepade kränkningar.
- Att skolans ansvar begränsas till det som sker “i verksamheten” och inte inkluderar t.ex. digitala kränkningar utanför skoltid.
Kränkningar måste stoppas i tid
Friends lyfter särskilt att tidiga insatser är avgörande. Förändringar i lagstiftningen får inte bidra till en kultur där personal väntar in upprepning eller allvar innan man agerar.
– Att vänta med att agera tills något uppfattas som allvarligt eller upprepat riskerar att normalisera och ibland förvärra utsattheten, säger Maja Frankel.
Organisationen pekar också på att elever ofta själva tonar ner eller accepterar kränkningar som en del av vardagen. Ett starkt regelverk med fokus på att agera vid alla former av kränkningar är därför avgörande.
Hela skolan behöver förutsättningar
Samtidigt välkomnar Friends en förenkling av dokumentation genom tydligare rutiner och att utredningen tydliggör att inte allt ansvar för utbildning och trygghet kan läggas på lärarna ensamma.
– En trygg skola skapas inte av en person – det kräver ett gemensamt ansvar. Alla professioner i skolan måste ha tid och förutsättningar att göra sitt jobb, avslutar Maja Frankel.