Friends kommenterar Skolverkets rapport om trygghet och mobbning i skolan

Att 4 av 10 elever i mellanstadiet uppger att de blivit utsatta för mobbning i skolan är djupt oroväckande – och ännu ett bevis på att trygghetsarbetet i skolan inte håller måttet. När så många barn känner sig utsatta, och dessutom upplever att vuxna inte ser eller agerar, visar det på ett allvarligt systemfel.

10 juni 2025

– Vi vet att barn ofta underrapporterar mobbning. Därför är det mycket anmärkningsvärt att så många som 15 procent av eleverna i mellanstadiet rapporterar att de utsätts frekvent. Det är långt ifrån acceptabelt. Trygghet i skolan är en rättighet, inte ett önskemål, säger Magnus Loftsson, forskningsledare på Friends.

Enligt Skolverkets undersökning anser bara 46 procent av mellanstadieeleverna att vuxna har koll på om någon blir illa behandlad, och bara 59 procent upplever att vuxna agerar när något väl upptäcks. Samtidigt uppger 8 av 10 lärare att deras skola jobbar förebyggande mot mobbning och kränkningar. Det är en tydlig indikation på att de insatser som görs inte får tillräcklig effekt.

– Vuxna i skolan gör sitt bästa, men de behöver bättre stöd, mer resurser och konkreta verktyg. Vi vet vad som fungerar, det finns forskningsbaserade metoder, men det kräver en tydlig politisk vilja att ge skolorna rätt förutsättningar att faktiskt skapa trygghet, säger Magnus Loftsson.

Friends uppmanar beslutsfattare att ta signalerna från Skolverkets rapport på största allvar. Vi behöver ett nationellt krafttag för att säkra varje barns rätt till trygghet, gemenskap och lärande.

Tre saker Friends vill se

  1. En nationell plan mot mobbning – Sverige behöver följa andra länders exempel och ta ett helhetsgrepp för att stoppa mobbning i skolan och på nätet.
  2. Mobbning in i skollagen – idag saknas begreppet mobbning i skollagen, vilket skapar osäkerhet bland skolpersonal, vårdnadshavare och elever om vilka insatser som behövs.
  3. Fler vuxna med tid för barnen – för att skapa ett positivt skolklimat krävs att skolpersonal har tid att se varje elev och möjlighet att arbeta för tillitsfulla relationer.