DEFENDERS - Forskning med skolor för tryggare lärmiljöer
Hur får vi fler elever att säga ifrån, stötta sina klasskamrater och bidra till ett tryggare klimat i skolan?
När elever vågar stå upp för varandra minskar mobbningen. Men vad får vissa att agera – och andra att tveka?
Nu kan din skola delta i DEFENDERS, ett nytt nationellt forskningsprojekt som undersöker hur elever försvarar kamrater som utsätts för mobbning – och hur skolor kan stärka elevers vilja och förmåga att försvara.
Om projektet
DEFENDERS är ett forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet och genomfört i samarbete mellan Friends, Linköpings universitet, Högskolan Kristianstad och Queen’s University (Kanada).
Till skillnad från tidigare studier följer projektet samma elevgrupp över tid – från årskurs 4–6 till 6–8 – och undersöker olika typer av försvarsbeteenden, som att säga ifrån, trösta eller be om hjälp.
Syftet är att förstå när, hur och varför elever försvarar andra, och hur skolor kan skapa förutsättningar för ett tryggare klimat där fler vågar agera.
Varför är åskådarnas agerande så viktigt?
– När elever tar sina utsatta klasskamrater i försvar kan mobbningen ofta upphöra direkt. Många barn som blivit mobbade berättar i efterhand att det svåraste inte bara var själva kränkningarna – utan att ingen ingrep.
I klasser där många vågar stå upp för andra, säga ifrån eller hämta hjälp, skapas en tryggare norm: mobbning accepteras inte.
Magnus Loftsson, forskningsledare, Friends
Vad innebär det att delta som skola?
Att delta är enkelt, vi strävar efter att minimera administrationen och stöttar skolan genom hela processen.
Som deltagande skola får ni:
- En föreläsning om åskådarperspektivet och mobbning – för personal eller elever, på plats eller digitalt
- Resultatåterkoppling på skol- och klassnivå som stöd i ert systematiska trygghetsarbete
- Dialog och handledning med forskare kring lokala frågor om mobbning, trygghet och skolklimat
Datainsamlingen sker två gånger per läsår under tre år, med start hösten 2025.
Elever i årskurs 4–6 deltar vid starten, och forskargruppen ansvarar för uppföljning även om elever byter skola.
Allt material (information, samtycken m.m.) förbereds av forskarna.
Vad bidrar projektet med?
- Ny kunskap om olika former av försvarsbeteenden
- Fördjupad förståelse för kognitiva, emotionella och sociala faktorer
- Praktisk nytta genom att stärka elevers vilja och mod att försvara
- Bidrag till minskad mobbning och ett tryggare skolklimat
Vill din skola vara med?
Anmäl intresse eller boka ett informationsmöte:
Andreas Sellin
Projektkoordinator, Friends
andreas.sellin@friends.se
08-545 519 90