Barn vittnar: Även med uniform syns skillnader

Nej, skoluniform minskar inte mobbning.

30 oktober 2025

Det här är en debattartikel som publicerats i Aftonbladet

I veckan kom Liberalerna med ytterligare ett verkningslöst skolpolitiskt förslag – att alla elever i grundskolan ska bära skoluniform. Tanken från partistyrelsen är att “genom kläderna skapa likhet och motverka mobbning”. Men förslaget är återigen, likt mobilförbudet, plakatpolitik och riskerar att avleda fokus från det som verkligen fungerar.

Det finns ingen forskning som pekar på att skoluniform som enskild insats minskar mobbning. Många länder där skoluniform används har i dag mer omfattande problem med mobbning än de nordiska länderna. Att mobbningen tidigare har varit låg i Sverige kan härledas till skolans värdegrundsuppdrag samt en progressiv skollagstiftning med fokus på förebyggande arbete och att varje kränkning ska anmälas. Mobbningen har ökat i takt med ett hårdnade samhällsklimat och nedskärningar inom skolan. De förslag som liberalerna i regering har lagt fram har ensidigt fokus på kunskap, prestation och disciplin. Det banar väg för ett hårdare skolklimat som ökar mobbningen.

Det räcker inte att alla elever bär likadana kläder för att skapa en trygg och inkluderande skola. Forskningen visar tydligt att ett positivt skolklimat är vägen framåt. Det handlar om två saker i samspel: ordning och omtanke. Regler och struktur behövs, både i klassrummet och i skolan som helhet. Men utan värme och tillit mellan elever och mellan elever och skolpersonal blir effekterna istället ett negativt skolklimat. I ett negativt skolklimat frodas kränkningar, mobbning, sexuella trakasserier och våld.

När vi på Friends frågar barn i Sverige vad de vill göra för att stoppa mobbning är skoluniform ett svar som förekommer. Det finns en vilja och dröm om att med enkla medel bli kvitt den statussymbol som kläder kan vara. Men när vi möter barn från länder där skoluniform används vittnar de om att även med uniform syns skillnaderna. Det handlar om märket på skorna, om skicket på kläderna, hudfärg, synliga funktionsvariationer och att elever ändå vet vilka som avviker från normen.

Barn som avviker från normen är mer utsatta för mobbning och lösningen är att arbeta främjande och förebyggande, inte att försöka dölja deras olikheter. Det handlar om att träna barns sociala och emotionella förmågor och att kartlägga hur kränkningar och mobbning tar sig uttryck för att kunna göra rätt insatser. Det barn efterfrågar allra mest är ”mera fröknar” och det är också vad som krävs för att skapa ett positivt skolklimat. Det görs genom omtanke. Vuxna som är närvarande, ser barnen och har möjlighet att ingripa.

Friends kräver mer av Liberalerna än kortsiktiga, populistiska förslag som riskerar att öka mobbningen. Om de menar allvar med att minska mobbning och stärka trygghet i skolan är det dags att satsa på det som verkligen fungerar:

  • Behåll anmälningsskyldigheten vid kränkningar
  • Tydliggör arbetet med tillitsfulla elev-lärarrelationer
  • Skriv fram barns sociala och emotionella förmågor i läroplanen
  • Säkra vuxennärvaro inte bara i undervisning utan också på raster och på fritids

Skolan är inte ett politiskt experiment utan våra barns vardag och verklighet. Att satsa på ett positivt skolklimat är det enda rätta.

Maja Frankel, generalsekreterare, Friends

Camilla Forsberg, biträdande professor i pedagogik, Linköpings universitet