Kunskapsbanken
Vad är mobbning och kränkningar?
Mobbning är när någon blir utsatt för upprepade kränkningar av en eller flera personer över tid. Här ger vi dig fakta kring mobbning, kränkningar, trakasserier och diskriminering.
على الجانب
Vad är mobbning?
Mobbning brukar definieras som ett beteende med avsikt att skada eller skapa obehag, som upprepas och sker över tid. Den som blir utsatt är i ett maktunderläge i relation till den eller de som utsätter.
Maktobalans i en mobbningssituation kan ta sig uttryck på olika sätt. Det kan handla om:
- att de som utsätter är fler i antal
- fysisk maktobalans – till exempel storlek, ålder och styrka
- psykologisk maktobalans – till exempel självförtroende och verbala, sociala eller manipulativa färdigheter
- social maktobalans – till exempel social status, antal vänner och grupptillhörighet.
Mobbningsbegreppet förekommer inte i lagstiftningen, där används i stället kränkande behandling och trakasserier. Innebörden av mobbning är ändå inkluderad i skollagen och diskrimineringslagen, eftersom mobbning handlar om att en elev utsätts för kränkande behandling eller trakasserier.
Hur många elever blir utsatta för mobbning?
Minst 140 000 barn och unga har varit utsatta för mobbning under de senaste månaderna. Det visar en Novus-undersökning från 2022 och elevstatistik från Skolverket, i ett samarbete mellan Friends och Örebro universitet.
Vad är en kränkning?
När vi på Friends pratar med barn och elever brukar vi förenkla och förklara att en kränkning är när en person säger eller gör något mot någon annan så att denne känner sig sårad, ledsen och mindre värd.
Skillnaden mellan en kränkning och mobbning är att en kränkning sker vid ett tillfälle medan mobbningen sker vid upprepade tillfällen.
Om någon upplever sig ha utsatts för en kränkning ska situationen utredas, även om andra uppfattat den som mindre allvarlig. Den som utsatt behöver inte ha avsett att kränka; det är konsekvenserna för den som har utsatts som avgör. Varken skojbråk, jargong eller skämt är därmed förmildrande omständigheter. En lärare i skolan kan därför inte säga: ”Men vi vet ju hur barn är” eller ”Pojkar är pojkar.”
Friends svarar: Vad är mobbning och kränkningar?
Här berättar Calle, som är utbildningschef på Friends, om vad mobbning och kränkningar är. Han ger också exempel på hur mobbning kan ta sig uttryck.
Vilka av dessa situationer kan vara en kränkning?
-
Någon himlar med ögonen när ditt barn säger något i klassrummet och ditt barn tar illa vid sig
-
Någon kallar ditt barn för ”tjockis” och ditt barn känner sig ledsen
-
Alla i klassen förutom ditt barn blir inbjudna till klassens Snapchat-grupp och ditt barn känner sig utanför
Här ser du rätt svar med en grön bock. Alla dessa situationer är exempel på kränkningar.
Här ser du rätt svar med en grön bock. Alla dessa situationer är exempel på kränkningar.
Vilka olika typer av mobbning och kränkningar finns det?
Mobbning kan vara fysisk, verbal, psykisk eller relationell. Den kan också vara baserad på någons identitet, exempelvis vara rasistisk, sexistisk, funkofobisk eller homofobisk. Barn kan bli utsatta för flera olika typer av våld eller kränkningar, till exempel misshandel, uteslutning och elaka kommentarer. Alla olika typer av mobbning kan ske på olika platser i förskolan eller skolan, på fritiden, på nätet, på träningen eller hemma.
Exempel på olika typer av mobbning och kränkningar
- Psykiskt eller relationellt: Utfrysning och subtila metoder som miner, gester, ignorering, undvikande, suckar och blickar, utfrysning från grupper på sociala medier.
- Verbalt: Elaka ord, skvaller, rykten, förtal och överdrifter, hårda och elaka ord som någon säger eller exempelvis skriver i en chatt.
- Fysiskt: Slag, sparkar, knuffar, sabotage och förföljelse. Det kan också vara att någon exempelvis loggar in på en annan persons konto och lägger upp bilder mot den personens vilja.
Skillnaden mellan konflikt och kränkning
Det kan vara svårt att veta varför barnet är ledset. Om du känner oro för ditt barn kan du börja med att undersöka om det rör sig om en konflikt eller kränkning.
Konflikter i sig är inte skadliga, de kan hjälpa barns samarbetsförmåga att utvecklas. När barn får prata och diskutera med varandra tränas deras empati och förståelsen för att människor kan tycka och tänka olika.
هل هذا خلاف أم انتهاك؟
جوزيف وأمينة لا يتفقان في ملعب كرة القدم ويبدآن الجدال حول ما إذا كانت الكرة بالخارج أو بالداخل. تغضب أمينة وتحزن وترحل.
هذا خلاف
يمكن أن يحدث الخلاف عندما يفكر طفلان بشكل مختلف في شيء واحد، على سبيل المثال قواعد ملعب كرة القدم. الانتهاك هو عندما يقول الطفل أو يفعل شيئًا يجعل الطفل الآخر يشعر بالحزن والأذى وقلة الاستحقاق. على سبيل المثال، التعليقات السلبية حول المظهر أو الاهتمامات التي لدى الطفل.
مما نعرفه عن هذا الموقف، أنه صراع ، لكن منذ أن أصبحت أمينة حزينة يجب على البالغين التدخل لمساعدة جوزيف وأمينة في حل النزاع إذا لم ينجحوا في حله بأنفسهم.
هذا خلاف
يمكن أن يحدث الخلاف عندما يفكر طفلان بشكل مختلف في شيء واحد، على سبيل المثال قواعد ملعب كرة القدم. الانتهاك هو عندما يقول الطفل أو يفعل شيئًا يجعل الطفل الآخر يشعر بالحزن والأذى وقلة الاستحقاق. على سبيل المثال، التعليقات السلبية حول المظهر أو الاهتمامات التي لدى الطفل.
مما نعرفه عن هذا الموقف، أنه صراع ، لكن منذ أن أصبحت أمينة حزينة يجب على البالغين التدخل لمساعدة جوزيف وأمينة في حل النزاع إذا لم ينجحوا في حله بأنفسهم.
Roller i en mobbningssituation
I en mobbningssituation finns det många olika roller. Förutom den som är utsatt och den eller de som utsätter kan det också finnas den som både är utsatt och utsätter samt åskådare. I många fall är rollerna inte statiska över tid, utan de kan skifta mellan att exempelvis vara utsatt eller åskådare.
Kränkande behandling, trakasserier och diskriminering
Det kan vara svårt att veta vad skillnaden är mellan begreppen kränkande behandling, trakasserier och diskriminering. För det utsatta barnet spelar det ingen roll, för hen är det viktigast att utsattheten upphör. Men för att hjälpa ditt barn kan det vara bra att känna till innebörden i de olika begreppen.
Kränkande behandling
Skollagen och läroplanerna använder begreppet kränkande behandling. Det är kränkningar som inte har ett samband med någon av diskrimineringsgrunderna. Kränkande behandling kan exempelvis vara kopplat till fritidsintressen, kroppsform, musikstil, klädstil socioekonomisk status med mera. Det kan också vara att en elev kallar en annan elev för ”dum” eller ”idiot”.
Diskriminering
Enligt diskrimineringslagen är diskriminering när en person blir sämre behandlad eller utsatt för en kränkning och det finns ett samband med en diskrimineringsgrund.
I Sverige finns det sju diskrimineringsgrunder:
- Kön
- Könsöverskridande identitet eller uttryck
- Sexuell läggning
- Etnisk tillhörighet
- Religion eller annan trosuppfattning
- Funktionsnedsättning
- Ålder
Diskrimineringsgrunderna är framtagna för att skydda särskilt utsatta grupper och synliggöra det faktum att vissa grupper systematiskt missgynnas i det svenska samhället.
Elever kan inte diskriminera varandra, då används i stället begreppet trakasserier. Men när en elev blir sämre behandlad än andra elever av en vuxen i skolan eller av skolan som institution, och det har ett samband med en eller flera diskrimineringsgrunder, då är det diskriminering.
Exempel på diskriminering
- En elevs modersmål påverkar betyget i ämnet svenska negativt (etnicitet)
- Skolan bestämmer att endast tjejer får vara lucia (kön)
- En lärare hånar en elev för att hen bär hijab (religion)
Trakasserier
Kränkningar som har ett samband med någon av diskrimineringsgrunderna kallas för trakasserier och definieras i diskrimineringslagen.
Exempel på situationer som kan vara trakasserier
- En elev säger ”Hora” till en tjej (kön)
- En elev säger ”Bisexuella är veliga och borde bestämma sig” (sexuell läggning)
- En elev säger ”Ditt CP-barn” (funktionsnedsättning)
Quiz om olika former av kränkningar
Har du koll på skillnaden mellan kränkande behandling, trakasserier och diskriminering nu? Här kan du testa dig själv med tre frågor.
1. معاملة مسيئة/تحرش
طفل يتحدث بصوت عالٍ وباستخفاف عن الغجر. تانيا من الغجر ، 12 سنة ، تسمع وتهاجم. هل هذا مثال على ...
هذا صحيح
الوضع هو نوع من التحرش. في هذه الحالة يرتبط الانتهاك بعرق تانيا، وهو بسبب التمييز.
هذا غير صحيح
في حالة المعاملة السيئة، لا توجد صلة بأساس للتمييز. في هذه الحالة، يرتبط الانتهاك بعرق تانيا وهو بسبب التمييز.
2. معاملة مسيئة/تحرش
يشعر إيفان ، الذي يعاني من زيادة الوزن ، بالتمييز ويحزن عندما أخبره المعلم في مقصف المدرسة أنه ربما يجب عليه التفكير في وزنه وأخذ وجبة أصغر. هل هذا مثال على ...
هذا صحيح
يعتبر الوضع شكلاً من أشكال المعاملة المسيئة. لقد انتهكت كرامته إيفان، لكن الحادثة لا علاقة له بأي أسباب للتمييز.
هذا ليس صحيحا
لقد انتهكت كرامته إيفان، لكن الحادث لا علاقة له بأي أسباب للتمييز.
3. معاملة مسيئة/تحرش
جوليان غير مسموح له بالترشح للتصويت على من يجب أن يكون لوسيا في المدرسة، لأنه صبي. هل هذا مثال على ...
هذا صحيح
الوضع هو شكل من أشكال التمييز. جوليان محروم مقارنة بالطلاب الآخرين المرتبطين بجنس أساسه التمييز.
هذا ليس صحيحا
حرمان جوليان في المدرسة مرتبط بالتمييز على أساس الجنس.
Hit kan du vända dig
För det utsatta barnet spelar det ingen roll om det är kränkande behandling eller trakasserier, för hen är det viktigast att utsattheten upphör. Om ditt barn är utsatt ska du alltid kontakta förskolan eller skolan. Om kränkningarna inte upphör kan du kontakta huvudmannen och i nästa steg kan du vända dig till Diskrimineringsombudsmannen (DO) eller Barn- och elevombudet (BEO). Det är nu det blir viktigt om det handlar om kränkande behandling eller trakasserier.
Diskrimineringsombudsmannen (DO)
Vänd dig till DO om ditt barn blivit utsatt för diskriminering eller trakasserier kopplat till någon av diskrimineringsgrunderna.
Barn- och elevombudet (BEO)
Vänd dig till BEO om ditt barn blivit utsatt för mobbning eller kränkande behandling i förskolan eller skolan.
Källor
- Skapa trygghet för lärande – om skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling, Skolverket, 2022
- Friendsrapporten, Friends 2022
- Mobbningens förekomst, Friends, 2022