Tips & länkar

Här har vi samlat användbart material till arbetet som berör trygghets- och likabehandlingsfrågor.

Här har vi samlat användbart material till arbetet som berör trygghets- och likabehandlingsfrågor.

Boktips

Här hittar du böcker som berör vänskap, utanförskap, mobbning eller diskriminering på olika vis. Läs högt eller låt eleverna läsa på egen hand beroende på vad som passar i just din klass. Använd sedan som diskussionsunderlag. Några av tipsen har redan arbetsmaterial kopplade till böckerna. Vi har gjort en åldersindelning men den behöver man inte stirra sig blind på. Du vet bäst vad som fungerar med dina elever!

Boktips för barn i förskolan

Jösta och Johan – del 1 i Giraffserien (2-6 år)
Av: Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist, Sagolikt Bokförlag, 2010
Girafferna Jösta och Johan vill ha ett litet barn, fast de är av samma sort, likadan och likadan. De ger sig ut på savannen för att hitta ett barn och bli en familj. Men blir det så lätt som de tänkt sig? Blir det som de vill?

Junior börjar förskolan – del 2 i Giraffserien (2-6 år)
Av: Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist, Sagolikt Bokförlag, 2010
Junior har längtat i många många dar. Få börja på förskolan som alla andra barn. Hon har fått en plats på Afrikas savann och springer så fort hon bara kan. Men vad kommer hända när de ser vad hon är? Kommer barnen på förskolan vilja ha henne där?

Junior vill ha syskon – del 3 i Giraffserien (2-6 år)
Av: Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist, Sagolikt Bokförlag, 2011
Ett syskon vill Junior ha, det har hon bestämt idag. Men hur lätt är det att hitta nån som passar som inte har morrhår eller mjuka tassar.

Kalle med klänning – Första boken om Kalle (4-8 år)
Av: Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist, Sagolikt Bokförlag, 2008
Kalle upptäcker hur skönt det är att gå i klänning, och så blir han värsta fotbollsproffset när han har klänningen på sig.

Kalle som lucia – Andra boken om Kalle (4-8 år)
av: Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist, Sagolikt Bokförlag, 2009
Kalle vill också vara magisk och strålande och vacker som lucia. Men skolan vill att det det ska vara en flicka som är lucia…

Tilda med is och sol (ca 4 år och uppåt)
av: Carina Wilke, Bokförlaget Lilla e, 2004
Boken om Tilda kan läsas som en vanlig spännande bok. Den kan även användas som en början på samtal om mobbning med mindre barn. Speciellt för förskolan och skolans lägre klasser finns därför ett arbetsmaterial framtaget där boken är en central del.

Här kommer Uppfinnar-Johanna (ca 3 år och uppåt)
av: Ann-Christine Magnusson och Lovisa Lesse, OLIKA förlag, 2007
Det här är en bok som visar att man kan komma  längre än man tror med fantasi och uppfinningsrikedom.

Magic, Cilla & Baby – ramsor om tjejer, killar och grejer  (ca 5 år och uppåt)
av: Eva Lundgren, Vilda förlag, 2008
Det här är en bok att läsa tillsammans med sitt barn hemma eller i grupp på förskolan.

Snälle Pelle i Svarta grottan (ca 3 år och uppåt)
av: Jujja och Tomas Wieslander, Bokförlaget Natur och Kultur, 1998
Boken handlar om kompisskap, utanförskap om att inte passa in men att också vara ovanligt normal!

Ängla och Sixten
av: Lisbeth Tell, Eriksson & Lindgren, 2001
Boken handlar om ängeln Ängla som helst av allt vill vara en skyddsängel.

Morfar blir kär (ca 4-6 år)
av: Gabrielle Frödén, OLIKA förlag, 2008
Det här är en perfekt bok att läsa med barn i förskolegrupp, eller varför inte tipsa mor- och farföräldrar att läsa den tillsammans med sina barnbarn?

Mormor och morfar – Älgfångardagen och andra busigheter (ca 4 år och uppåt)
av: Cecilia Rihs och Pia Niemi, Vilda förlag, 2009
Boken om mormor och morfar innehåller tre fina berättelser om egensinniga mormor och tokiga morfar som ser äventyr och spännande möjligheter i allt.

Pappa hämtar!, God natt Tyra! och Var är kaninen? (ca 3-5 år)
av: Alexander Holmberg och Ewa Stackelberg, OLIKA förlag, 2008
I Pappa hämtar! får vi se hur pappa sitter på bussen och längtar efter Tyra, läsa om hur pappa och Tyra busar och flyger flygplan där hemma, och se hur det går till när Tyra blir ledsen och hur pappa tröstar och gör henne glad igen.

Sandalerna (ca 4 år och uppåt)
av: Anna Hedvall och Martin Hedvall, Vilda förlag, 2007
I boken medföljer diskussionsfrågor till små och större barn, samt till vuxna. Frågorna öppnar upp för tankar kring pojkar och flickor – varför tycker man det är konstigt om en pojke vill ha klänning? Är det verkligen så att pojkar och flickor tycker om och är bra på olika saker? Vad är det som gör att man är pojke eller flicka?

Vovven Moa går på toa (ca 3-6 år)
av: Emma Göthner och Jenny Salmson, Vilda förlag, 2008
Boken är fylld av hundar som gör en del helt vanliga och en del helt tokiga saker som kan sätta igång fantasin och inspirationen hos vem som helst. Ramsorna är perfekta för barn som lär sig läsa, de är enkla att hänga med i och rimmar. Bilderna är detaljrika och färgglada och gör behållningen av boken stor för både stora och små.

Värsta prutten, Lolly! (ca 3 år och uppåt)
av: Åsa Karsin och Frida Arvidsson, OLIKA förlag, 2007
Den korta boken om Lolly och hennes familj har en fantastisk bildvärld med ett otroligt djup i teckningarna. De olika miljöerna skildras med omsorg, från det mysigt stökiga köket hemma hos papporna till mammas glittriga fest. Boken visar att ibland är det de mest oanade egenskaperna som är de viktigaste!

Rädda Vilda / Rädda Molly (ca 5 år och uppåt)
av: Carina Wilke, Bokförlaget Lilla e, 2008
I den här boken får man följa mobbning ur två perspektiv; den som mobbar och den som blir utsatt. Läser man boken från ena hållet får man följa Molly som mobbar. Genom att vända på boken och läsa den från andra hållet får man följa Vilda och hur hon drabbas av Mollys mobbning. Till boken hör en vuxenhandledning som tydligt beskriver hur man kan arbeta vidare med mindre barn för att de ska få insikt om mobbning.

Boktips för personal i förskolan

Förskolebarnets mänskliga rättigheter
av: Lars H Gustafsson, Studentlitteratur, 2011
Boken handlar om hur barnets mänskliga rättigheter ska kunna garanteras i förskolan och vilka konsekvenser det får för både personal och föräldrar. Utgångspunkten är FN:s barnkonvention, liksom svensk lagstiftning och läroplanen för förskolan.

Barns inflytande i förskolan – en fråga om demokrati
av: Elisabeth Arnér, Studentlitteratur, 2010
Boken bygger på ett utvecklingsarbete i förskolan och berättar om lärares strävan efter att utveckla sitt arbete kring demokrati och inflytande. Det handlar om barnperspektiv och barns perspektiv samt punktuella och relationella perspektiv.

Barns syn på vuxna – att komma nära barns perspektiv
av: Elisabeth Arnér och Britt Tellgren, Studentlitteratur, 2010
Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv.

Den mångkulturella förskolan – motsägelser och möjligheter
av: Johannes Lunneblad, Studentlitteratur, 2009
Den här boken handlar om vad som menas med ett mångkulturellt samhälle och dess relation till utbildning i allmänhet och förskolan specifikt.

Länktips

Skolverkets allmänna råd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
I mars 2012 publicerade Skolverket nya allmänna råd på området, dels då lagstiftningen har ändrats, dels med hänvisning till deras utvärdering av metoder mot mobbning. Utöver detta visar även Skolinspektionens och DO:s erfarenheter av vad skolor ofta behöver förbättra i deras arbete mot diskriminering och kränkande behandling. Dessa råd har tagits fram för att stödja och synliggöra detta viktiga arbete.

Lika rättigheter i skolan
Diskrimineringsombudsmannens nya handledning (2012) har fokus på likabehandlingsarbetet i sin helhet och tar t.ex. inte upp hur skolans plan ska utformas. Likabehandlingsarbetet handlar om så mycket mer än om arbetet med att ta fram planen. Det handlar om hur skolans visioner, mål och åtgärder omsätts i ord och handling – varje dag. Handledningen innehåller viktiga principer för likabehandlingsarbetet, likabehandlings-arbetet steg för steg samt begrepp, lagar och regler.

Förebygga diskriminering och kränkande behandling/Främja likabehandling
DO, BEO och Skolinspektionen gjorde 2009 tillsammans denna hand-ledning för att utforma en likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling. Även om frågorna som rör kränkande behandling flyttats från kap 14a i den tidigare skollagen till kap 6 i den nya skollagen ger denna handledning god vägledning kring planens innehåll.

Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar
Syftet med detta stödmaterial är att ge rektorer, lärare och annan personal i grundskolan och gymnasieskolan kunskaper och inspiration för att utveckla sitt arbete med att främja likabehandling och motverka diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.

Planforskolan.se
Detta är DO:s gratis webbverktyg som ska hjälpa er som arbetar i skolan med arbetet med likabehandlingsplanen. Verktyget guidar steg för steg genom planens olika delar och ger en rad praktiska råd och tips men ger också hänvisningar till lagar och riktlinjer  som gör att ni kan fokusera på att skapa en tryggare skola.

Filmtips
Genom Svenska Filminstitutets verksamhet Film i skolan kan man få en mängd tips på bra filmer, många också med en filmhandledning, att visa i skolan. Både mobbning, värdegrund och jämställdhet/genus finns som teman i det praktiska sökfältet.

Ambassadörsfilmer
Våra fem ambassadörsfilmer på YouTube.

Lärarhandledning ambassadörsfilmer
Våra ambassadörer hjälper oss på ideell basis att lyfta den viktiga frågan om allas rätt till trygghet och jämlikhet. Här hittar du lärarhandledningen med övningar kring våra ambassadörsfilmer.

Hej! På friends.se använder vi cookies för att användarupplevelsen ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Mer om cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close