Övningar

Övningar och lekar är bra redskap när man vill arbeta mer aktivt och praktiskt kring vänskap och mobbningsfrågor.

Att leda övningar

När man arbetar med övningar är det viktigt att vara väl förberedd, ge tydliga instruktioner och att skapa ett positivt klimat. Ibland kan det dessutom vara bra att förklara för klassen innan varför man gör övningen. Efter övningen är det ofta viktigt och givande att prata med eleverna om vad som hände, hur de tyckte att det gick, vad som var bra/mindre bra osv. För att få en bra sammanhållning i gruppen är det viktigt att alla är med och är aktiva. Detta gäller däremot inte diskussionerna där man ska ha rätt att avstå.

I diskussioner efter aktiva och värderande övningar bör man som ledare vara både uppmuntrande, provocerande och lyhörd. Försök att inte lägga in dina egna värderingar utan var objektiv. Alla har rätt att tycka som de vill. Det betyder också att det inte finns rätt och fel. Var däremot noga med att alla måste visa hänsyn till andras åsikter och inte kommentera varandras svar.

Övningar för skolor

Övningar för de yngre åldrarna

Det här är min kompis
Bra att göra under samling eller liknande. I denna övning tränar man vi-känsla, trygghet och samarbete.

Man sitter i en ring, ett av barnen börjar och presenterar den som sitter till vänster, t.ex. ”Det här är min kompis Pelle” och lyfter kamratens hand i luften. Fortsätt tills alla har presenterat varandra och till slut är alla händerna i luften och alla håller varandra i handen.

För äldre barn: utöver namnen säger barnen något om kamraten t.ex. ”Det här är min kompis Nadja. Hon har en hund och hon tycker om att rita och måla.”

Befria din kompis!
I denna övning tränar man samarbete, balans,  koncentration och uppmärksamhet och att hjälpa varandra.

Varje barn har en ärtpåse på huvudet och går, springer eller kryper runt. Om man tappar sin ärtpåse blir man förstenad – en kompis som fortfarande har sin ärtpåse på huvudet kan befria genom att plocka upp ärtpåsen från golvet och lägga tillbaka den på kompisens huvud. Variant; ärtpåsen på andra kroppsdelar som axel, fot, mage, hand.

Pomperipossa
Detta är en spännande lek som tränar uppmärksamhet och gruppkänsla.

Alla barn springer omkring huller om buller på golvet. Då kommer häxan! Hon slår sin käpp i golvet ett par gånger och då måste alla barn krypa ihop på golvet, och inte titta. Häxan slänger sen sin filt över något av barnen. Häxan säger: ”Pomperipossa, Pomperipossa – vem har jag gömt under min mossa?” Barnen får då titta och gissa vem som är gömd under filten.

Ormen
Det här är en fartfylld och rolig rörelselek där barnen får öva på att ta hänsyn och jobba ihop, de måste samarbeta och synkronisera sina rörelser för att kunna lösa uppgiften.

Alla barn står i en lång rad och håller fast i varandras axlar. Den långa raden med barn är en orm där ena änden är huvudet och den andra stjärten. Leken går ut på att huvudet ska fånga stjärten. Ormkroppen, de övriga, måste hålla fast i varandra så att ormen inte går av. När huvudet har fångat stjärten ställer sig den som var huvud sist och blir stjärt. Fortsätt tills alla varit huvud och stjärt. En variant är att dela upp deltagarna i flera ormar – huvudet ska nu inte jaga sin egen stjärt, utan de andra ormarnas stjärtar.

Hej! På friends.se använder vi cookies för att användarupplevelsen ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Mer om cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close