Friends lanserar ny visuell identitet

Friends lanserar ny visuell identitet som hyllar mångfald och ger hopp om att det går att stoppa mobbning. Under våren 2018 anlitade Friends design- och varumärkesbyrån Identity Works för att inleda en omfattande varumärkesresa. Målet med projektet var att ta fram en ny varumärkesplattform och nya visuella verktyg för att ta kraftigare tag i arbetet mot mobbning och för att komma närmare Friends nya noll-vision: En värld där inget barn utsätts för mobbning.

juni 26, 2019

– Friends uppgift är livsviktig – därför måste vi vara mycket tydliga med vad Friends står för. Men hjälp av Identity Works har vi utvecklat en ny varumärkesplattform och en sprudlande visuell identitet. Dessa pusselbitar blir avgörande i arbetet med att införliva vår vision, säger Per Leander, Generalsekreterare Stiftelsen Friends.

Friends nya identitet har utformats för att ge liv åt Friends kärnvärden och visar på en hoppfull framtid där vi, med hjälp av Friends expertis och engagemang, kan råda bot på en av vår tids svåraste samhällsproblem. Den nya profilen är färgstark och självsäker och kommer bl.a. med en uppdaterad logotyp i flera färger, ett förstorat hjärta, ett eget typsnitt, en ny bredare färgpalett och ett unikt illustrationsmanér som kan användas direkt mot fotografi.

– Vi behövde en visuell identitet som andas energi och optimism som kan visa det vi redan vet – att vi tillsammans kan stoppa mobbning. Identity Works har verkligen lyckats ge visuell form åt våra värderingar, vilket är fantastiskt bra gjort, säger Lovisa Lönnebo, Kommunikationschef på Friends.

Ett stort team på Identity Works har sedan våren 2018 jobbat med projektet och det har funnits en tydligt målbild från dag ett.

– Vårt mål varit tydligt från starten. Att ge Friends en hoppfull och modig varumärkesplattform och kraftfulla visuella verktyg som kan att ingjuta optimism, hylla mångfald och hjälpa Friends att förverkliga plattformen i alla led, säger Dan Herlin, Client Director at Identity Works.

Vi vill tacka Letters from Sweden som donerat typsnittet Friends Capitaine!

För frågor kontakta:

Elin Jäderström, pressansvarig Friends