Barn- och ungdomsrådet om den nya tjänsten Memmo: ”Risk att öka utanförskap och utfrysning”

Behöver vi verkligen ännu en plats där vi sätter värde på en människa utifrån hur känd och framgångsrik hen är? frågar sig medlemmar i rådet.

mars 31, 2020

En hälsning för 2000 kronor

Memmo är den nyligt lanserade tjänsten som, likt sin amerikanska företrädare Cameo, erbjuder videomeddelanden från kända profiler. Priset varierar mellan 25 upp till drygt 2000 kronor. Ju kändare ansikte, desto dyrare blir hälsningen. Ett system som förvandlar minnesvärda ögonblick till ett nytt sätt för offentliga personer att kapitalisera på sitt kändisskap. Företaget marknadsför tjänsten som ett sätt att skapa personliga möten mellan fans och idoler,men med en envägskommunikation utan faktiskt interaktion blir det missvisande.

Att få en videohälsning från personer man ser upp till ska vara något fint och kul snarare än en plats där individen värderas efter hur många följare den har i sociala medier. För ska vi verkligen behöva ännu en plats där vi sätter värde på en människa utifrån hur känd och framgångsrik hen är?

Trycket på oss unga är redan nog som det är, och med tjänster likt Memmo riskerar vi att öka klyftan i utanförskap och utfrysning mellan elever som står högre kontra lägre i rang. Med andra ord samma mekanismer som främjar mobbning.

Som unga med erfarenhet av mobbning vet vi hur mycket folk är villiga att göra för att nå popularitet. Även fast vi hör vuxnas röster som berättar om att man inte värderas efter hur populärman är så ser verkligheten annorlunda ut. Och tyvärr är de kändisar man ser upp till också en del av problematiken. När Memmo erbjuder stor prisskillnad utifrån storleken på profilernas följarskara, så värderas varje person bokstavligen utifrån hur populära de är. Hur omtyckt du är avgör hur mycket betalt du kan ta för en hälsning till ett fan, precis som det avgör om du får vara en del av kompisgruppen eller inte.

Enligt socialpsykologerna Bosse Angelöw och Thom Jonsson används normer för att fastställa och legitimera sociala hierarkier; vem som är vem och vem som ska bestämma över vem. I skolan liksom övriga samhället finns grupper där somliga är mer populära och legitima än andra. På samma sätt är det inom respektive grupp. Det finns en person,en ledare,som har högst status och bestämmer vilka regler som ska gälla i gruppen och skolan. Om någon i ”innegruppen” bryter mot ledaren eller gruppens normer, riskerar personen att bli mobbad eller utstött.

Och att få en personlig hälsning från en kändis kan ge kredd hos ens kompisar. Vill man bli en del av gemenskapen kan man därför också vara beredd att betala för en videohälsning från Memmo. Som ett utnyttjande av personer med behov att bli accepterade. Tänk dig att det är din son eller dotters högsta önskan att få en videohälsning av en kändis. Att det då ska kosta flera tusen kronor är fel.

Nadine Hultman

Isabelle Graveleij

Philip Brandt

Elin Abelsson

Läs mer om Friends Barn- och ungdomsråd