Barn- och ungdomsrådet om den nya tjänsten: ”Risk att öka utanförskap och utfrysning”

Behöver vi verkligen ännu en plats där vi sätter värde på en människa utifrån hur känd och framgångsrik hen är?, frågar sig medlemmar i rådet.

juli 8, 2020

En hälsning för 2000 kronor

Memmo är den nyligt lanserade tjänsten som, likt sin amerikanska företrädare Cameo, erbjuder videomeddelanden från kända profiler. Priset varierar mellan 25 upp till drygt 2000 kronor. Ju kändare ansikte, desto dyrare blir hälsningen. Ett system som förvandlar minnesvärda ögonblick till ett nytt sätt för offentliga personer att kapitalisera på sitt kändisskap. Företaget marknadsför tjänsten som ett sätt att skapa personliga möten mellan fans och idoler,men med en envägskommunikation utan faktiskt interaktion blir det missvisande.

Att få en videohälsning från personer man ser upp till ska vara något fint och kul snarare än en plats där individen värderas efter hur många följare den har i sociala medier. För ska vi verkligen behöva ännu en plats där vi sätter värde på en människa utifrån hur känd och framgångsrik hen är?

Trycket på oss unga är redan nog som det är, och med tjänster likt Memmo riskerar vi att öka klyftan i utanförskap och utfrysning mellan elever som står högre kontra lägre i rang. Med andra ord samma mekanismer som främjar mobbning.

Som unga med erfarenhet av mobbning vet vi hur mycket folk är villiga att göra för att nå popularitet. Även fast vi hör vuxnas röster som berättar om att man inte värderas efter hur populärman är så ser verkligheten annorlunda ut. Och tyvärr är de kändisar man ser upp till också en del av problematiken. När Memmo erbjuder stor prisskillnad utifrån storleken på profilernas följarskara, så värderas varje person bokstavligen utifrån hur populära de är. Hur omtyckt du är avgör hur mycket betalt du kan ta för en hälsning till ett fan, precis som det avgör om du får vara en del av kompisgruppen eller inte.

Enligt socialpsykologerna Bosse Angelöw och Thom Jonsson används normer för att fastställa och legitimera sociala hierarkier; vem som är vem och vem som ska bestämma över vem. I skolan liksom övriga samhället finns grupper där somliga är mer populära och legitima än andra. På samma sätt är det inom respektive grupp. Det finns en person,en ledare,som har högst status och bestämmer vilka regler som ska gälla i gruppen och skolan. Om någon i ”innegruppen” bryter mot ledaren eller gruppens normer, riskerar personen att bli mobbad eller utstött.

Och att få en personlig hälsning från en kändis kan ge kredd hos ens kompisar. Vill man bli en del av gemenskapen kan man därför också vara beredd att betala för en videohälsning från Memmo. Som ett utnyttjande av personer med behov att bli accepterade. Tänk dig att det är din son eller dotters högsta önskan att få en videohälsning av en kändis. Att det då ska kosta flera tusen kronor är fel.

Nadine Hultman

Isabelle Graveleij

Philip Brandt

Elin Abelsson

 

Svar från Memmo:

Vi på memmo vill gärna bemöta den text som skrivits om oss nyligen, och förhoppningsvis ge ett annat perspektiv på hur vår tjänst verkar och vad vi står för. Det finns också några punkter som vi ser är rena faktafel kring memmo som tjänst, som vi gärna skulle vilja lyfta, så att det inte skapas några missförstånd om oss.

Först och främst – vill vi säga att vi självklart tar in det ni skriver och lyssnar till hur ni har uppfattat vad vi på memmo gör. Det är otroligt tråkigt att ni ser tjänsten på detta sätt, istället för den mötesplats som vi vill att den ska vara. Det är också upp till oss att se till att vår kommunikation är så pass tydlig så att bilden av oss är enhetlig. Vi är ett litet företag som precis har startat vår resa, så därför är feedback som denna otroligt viktig för oss för att ständigt lära oss. Vår vision med memmo är att skapa möten som annars hade varit omöjliga, att se till att så många som möjligt får chansen att prata direkt till sina idoler och favoritprofiler, utan att det är beroende av var man bor eller vem man känner. När kändisskap annars gör människor väldigt distanserade, vill vi vara en länk som får oss närmre varandra. Med memmo vill vi göra så många som möjligt glada, via dessa videomeddelanden.

Priserna på memmo är inte beroende av hur populär någon är eller hur många följare hen har på någon plattform. Priset är ett verktyg för hur många och hur ofta en profil har kapacitet att skicka videomeddelanden – memmos. Något som många tidigare har uteslutit helt, för att ett välfungerande system kring dem inte har existerat. Profilerna sätter sina priser helt själva och har all frihet att ändra dem när de vill, oftast beroende på hur deras scheman ser ut just där och då. Alltså, inte beroende av ett mått av kändisskap eller ett visst följarantal. Flera av våra profiler ser också denna tjänst som en möjlighet att bidra till organisationer som de håller nära hjärtat, och på bara de tre månader som vi har varit igång har tusentals kronor skänkts till välgörande ändamål enbart via dessa hälsningar. Alla profiler och det material de skapar på vår plattform måste också vara i enlighet med våra värderingar, så nolltolerans gentemot all typ av mobbning är en självklarhet för oss på memmo och finns utskrivet i våra stadgar.

Vi ser memmo som en mötesplats för interaktion, för att interaktioner också sker. Profilerna får feedback och vi får dagligen in reaktionsvideos på glada fans som blir överraskade med en personlig hälsning, som vi alltid ser till att de når fram till profilen själv. Vi anser också att videohälsningar inte är perfekt, men ett första steg mot en helt ny typ av kommunikation mellan idoler och fans och att det finns så många spännande möjligheter att utveckla inom denna mötesplats.

Värdet i memmo ligger helt utanför det pris som vardera videohälsning har. Det ligger i alla de peppningar, lyckönskningar, medkännanden som annars aldrig skulle bli av – som tack vare denna tjänst, nu är möjlig. Vår förhoppning är att ni ska kunna se det värdet och ta del av det med.

Vi hoppas att detta har förklarat vår vision bättre och vad som driver oss på memmo framåt och hur vi vill bygga detta bolag. Vi vill väldigt gärna bjuda in er till ett möte så att vi kan fortsätta den här dialogen, och hitta de bästa förutsättningarna för att lyckas bygga en plattform som skapar minnen och glädje. Tack vare er feedback kommer vi nu se till att förtydliga vår kommunikation om hur prissättningen på memmo fungerar, och bli bättre på att förtydliga vår vision med memmo som plattform. Vi tycker det vore jättekul att få höra fler av era tankar, så om ni vill komma förbi vårt kontor och träffa oss eller ses hos er – hör gärna av er så hittar vi en tid som passar.

Caroline Rosencrantz

VP Brand & Marketing